Blog van Sophie ten Zeldam Luitenant bij de Marine

Sophie ten Zeldam is Luitenant ter zee der derde klasse bij de Koninklijke Marine. Zij zit in het afrondende vijfde jaar aan het Koninklijk Instituut voor de Marine (KIM). Sophie begon daar in de opleiding tot Officier van de Zeedienst. Tijdens haar studie heeft ze echter gewisseld van studierichting. Nu staat ze aan de start van een varende carrière als Officier van de Technische Dienst.

Vorige week heb ik (Sophie) een week meegevaren aan boord van Zr.Ms. de Tromp. De Tromp is een Lucht Verdediging en Commando (LCF) fregat welke in staat is in het hoogste geweldspectrum (maat voor hoeveelheid dreiging/geweld) op te treden.

De vaste bemanning bestaat uit 175 personen en de maximale vaart (snelheid) van het schip is 30 knopen (55 km/h). Voor mijn bachelor scriptie doe ik onderzoek naar het voorspellen van de levensduur van elektronische componenten. Je kunt hier wellicht bij een autoband of fietsband wel een voorstelling van maken, je kijkt dan naar de dikte van het profiel en hoeveel je ermee rijdt, dus hoeveel hij slijt.

Bij elektronische componenten zit dit wat ingewikkelder. Het component waar ik naar kijk is van een radar. Een radar is een systeem dat elektromagnetische straling uitzend, als er een voorwerp aanwezig is zal deze het signaal ontvangen en weer terugkaatsen. Door te meten hoe lang dit signaal erover doet voordat deze weer terug is kan men bepalen hoe ver het voorwerp van de radar vandaan is. Een van de oorzaken waardoor dit Marine aan het werkradarcomponent kapot gaat zijn trillingen. In het kader van mijn onderzoek moest ik deze trillingen meten bij verschillende omstandigheden. Ik zal jullie nog wat meer vertellen over de gebruiken/tradities aan boord van marineschepen die, naast het uitvoeren van mijn metingen, gebeurden.

Blauwe hap
Aan boord wordt er tussen de middag warm gegeten in plaats van ’s avonds. Uit traditie wordt er iedere woensdag ‘blauwe hap’ geserveerd, dat is een Indonesische rijsttafel. Deze traditie is in de 19e eeuw ontstaan toen de Koninklijke Marine in het toenmalige Nederlands-Indië gestationeerd was ter verdediging van deze overzeese kolonie. Ook deze woensdag aten we nasi met onder andere loempia en satésaus.

Opgepast kommaliewant
Deze term wordt over het schip gepraaid (omgeroepen) als waarschuwing voor veel schommelingen en onverwachte bochten. De bemanning moet dan alles opruimen of vastzetten wat kan gaan schuiven of vliegen.

RAS
RAS staat voor Replenishment At Sea en betekent bevoorraden op zee. Dit kan van alles zijn zoals; brandstof, onderdelen, goederen of personen. Tijdens deze week heeft het schip ook een RAS uitgevoerd, niet omdat we spullen tekort kwamen, maar om deze procedure te oefenen. Twee schepen gaan met dezelfde koers en vaart dicht bij elkaar varen. Vervolgens wordt er een lijn over geschoten en als deze lijn eenmaal is bevestigd kunnen de goederen worden overgezet van het ene naar het andere schip.

Action messing
Wanneer de dreiging hoog is zal het schip overgaan in gevechtswacht. Tijdens een gevechtswacht is het schip in opperste staat van gereedheid, alle sensoren staan aan, de wapens zijn gereed en de gehele bemanning staat verdeeld over het schip op post. Mocht er een brand uitbreken dan wordt een brandploeg hierop afgestuurd en bij een inslag zal geprobeerd worden om deze te dichten met hout, kussens en ander materiaal wat voorhanden is.

Tijdens gevechtswacht loopt iedereen rond in witte overals, handschoenen en een soort bivakmutsen, mocht er een inslag zijn beschermt dat tegen de ergste vlammen. Als het gevecht even wat rustiger is, zal er worden gegeten. Doordat al het personeel benodigd is en er weinig tijd is om te eten wordt een snelle macaronimaaltijd bereid. Er wordt dan in shiften gegeten waarbij iedereen 7 minuten heeft om naar zijn eten toe te lopen, te eten en weer terug te zijn op post. Dit wordt ook wel action messing genoemd.

Meer… Maritime by Holland