Lage olieprijs zorgt voor overslagrecord in Rotterdam

Allard Castelein, CEO Havenbedrijf Rotterdam: “De lage olieprijs zorgt voor hoge marges bij de raffinaderijen, zodat ze veel ruwe olie laten aanvoeren om te raffineren. Dat geldt niet alleen voor de raffinaderijen in Europa maar ook voor die in Rusland. De laatste produceren relatief veel stookolie die via Rotterdam naar het Verre Oosten wordt verscheept. Het gevolg is een toename van de overslag van ruwe olie met 8% en van olieproducten met 18%.”

De haven van Rotterdam heeft in 2015 een nieuw record aan goederen overgeslagen. In totaal is de goederenoverslag met 4,9% gestegen tot 466,4 miljoen ton in 2015. Deze groei komt bijna volledig door de toegenomen overslag van ruwe olie en olieproducten.

De containeroverslag daalde met 0,5 % tot 12,2 miljoen TEU, twenty feet equivalent unit, de eenheidsmaat voor containers. In  gewicht ging het om een daling van 1,1 procent naar 126,3 miljoen ton. Volgens CEO van het Havenbedrijf Allard Castelein had dit met name te maken met de economische situatie in China waardoor de vaarroutes met Azië afnamen in de tweede helft van het jaar. Daarnaast zijn de geautomatiseerde terminals op de Tweede Maasvlakte nog niet operationeel. De verwachting is dat als de terminals volledig werken de containeroverslag weer zal stijgen.

Geen stakingen meer
Castelein verwacht geen stakingen meer. “Het is zeker niet makkelijk dat mag duidelijk zijn, anders waren zij er allang uit gekomen. Maar ik heb alle vertrouwen in een goeie uitkomst. De sfeer in de gesprekken is constructief en positief.” aldus Castelein.

Toekomst
Het havenbedrijf gaat dit jaar 190 miljoen euro investeren in het verbeteren en aantrekkelijker maken van de haven. Zij willen reders overtuigen om de Rotterdamse haven twee keer aan te doen bij aankomst en vertrek in Europa zodat meerdere keren laden en lossen in verschillende havens niet meer nodig is. Castelein geeft aan regelmatig contact te hebben met Eddy Bruyninckx, CEO van Haven Antwerpen, wellicht komt daar een samenwerking uit. Daarnaast komt er een Container Exchange Route die de Eerste en Tweede Maasvlakte beter met elkaar gaat verbinden. Castelein hoopt dat de eerste fase daarvan in 2018 klaar zal zijn.