“Ons vak kun je niet leren, dat word je”

Foto: Veritas Petroleum Services

Voor de Maritieme & Offshore Carrièrekrant spraken wij met professionals Stefan Begthel en Raphaël van Dijk op het hoofdkantoor van Veritas Petroleum Services (VPS) in Barendrecht. Stefan werkt bij VPS als surveyor in de buitendienst. Raphaël, die ook jarenlang als surveyor in de buitendienst heeft gewerkt, werkt tegenwoordig in de binnendienst bij VPS. Met enthousiasme vertellen zij over de – vaak nog onbekende – functie als surveyor binnen VPS.

VPS levert testen, inspecties en geeft adviezen om klanten in de scheepvaart te helpen met het bereiken van meetbare verbeteringen op het gebied van brandstofmanagement. Verder wordt ook gekeken naar operationele kosten en efficiëntie en naleving van de milieuregelgeving met betrekking tot scheepsbrandstof. Dit doet VPS door het aanbieden van onder meer de diensten, Fuel Quality Testing (FQT) en Bunker Quantity Survey (BQS). Bij FQT worden samples van brandstof in het laboratorium van VPS getest op diverse kenmerken en volgt een uitgebreid analyserapport. De tweede dienst BQS, waar Raphaël en Stefan werkzaam zijn, meet makkelijk gezegd of het goed gaat als een schip gaat tanken en of dit allemaal eerlijk gebeurt. Deze metingen worden uitgevoerd door surveyors.

Raphaël begon zijn carrière bij VPS in het laboratorium. Hij werkt in zijn totaliteit al 18 jaar voor VPS. “Ik ben tussendoor weggegaan, maar het bedrijf zelf trok mij aan om terug te komen”. Toen Raphaël begon bij VPS, zat zijn collega Stefan nog op de middelbare school. “Ik werk nu 1,5 jaar bij VPS. Het bevalt heel goed”, vertelt Stefan. “Het is een vrij onbekende baan, maar de vacature sprak mij wel aan. Ik ben eigenlijk ‘out of the blue’ hierin gestapt en heb het ervaren”.

Als surveyor meet je de hoeveelheid brandstof die een schip aan boord heeft en meet je de hoeveelheid brandstof die de leverancier bij zich heeft om vervolgens te controleren of alles eerlijk verloopt tijdens de bunkering. “Meestal vergelijk ik het werk met als je gaat tanken voor een auto”, legt Raphaël uit. “Als je dan een halve liter mist, zal je dat niet merken in de tank. Bij hele grote jongens die 7.400.000 liter meenemen, is dat een heel ander verhaal. Als je dan iets mist, is dat serieus geld”. “Dan gaat het pas beginnen”, gaat Stefan verder. Er worden ook samples genomen die in ons laboratorium getest zullen worden. Daarna kan er gebunkerd worden en in de tussentijd worden alle gegevens gerapporteerd”.
De duur van de werkzaamheden is erg variërend. “Je hebt een zeeschip dat rond 85 kub komt halen, maar je hebt ook containerschepen die 7200 kub komen halen”. Het kan binnen 6 uur gebeurd zijn, maar het kan ook zijn dat je er 12 uur over doet”, aldus Stefan.

Dit laat duidelijk zien dat flexibiliteit erg belangrijk is binnen deze functie: een gegeven dat ook bij de sollicitatie wordt aangegeven. Op elk moment van de week kan een schip aankomen. “Je kunt nooit echt ver vooruit plannen. Het kan altijd schuiven, dat een boot een paar uur later is of eerder”, zegt Stefan. De heren zien dit zeker niet als een nadeel, maar eerder als een uitdaging. “Je weet nooit echt waar je aan toe bent, maar omdat je veel vanuit huis werkt heb je ook veel vrije tijd thuis”, vertelt Stefan. “En dan kan je lekker het huishouden doen”, reageert Raphaël lachend. “Je hebt gewoon veel meer vrijheid of je deelt je vrije tijd anders in”.

Naast de flexibiliteit en vrijheid ervaren zij als surveyor de omgang met verschillende culturen en nationaliteiten op een schip als zeer positief en uitdagend. “Je moet altijd onthouden dat je te gast bent aan boord. Dus vriendelijk doch dringend te werk gaan”, legt Stefan uit. Het is belangrijk dat je een goede mensenkennis hebt en verschillende omgangsvormen kent”. “Deze cultuurverschillen is wat ik altijd als heel positief en uitdagend heb ervaren”, haakt Raphaël aan. “De omgangsnormen van Indiërs zijn bijvoorbeeld weer heel anders dan van Iraniërs. Dat je aan het einde toch elkaar weer de hand kunt geven als je van de boot stapt, dat is mooi om te bereiken toch?”. Ondanks dat Raphaël tegenwoordig in de binnendienst werkt en de rapportages van collega’s als Stefan voor de klant verwerkt op kantoor, mist hij de buitendienst wel. “Vooral de vrijheid”, vertelt hij.

Er bestaat geen studie die opleidt tot surveyor. “De opleiding gebeurt volledig intern door de ervaren surveyors. Zij zijn ook degene die de kneepjes van het vak kennen, omdat dit op school ook bijna niet te leren valt. De interne opleiding duurt ongeveer 3 maanden en hierin leer je van niets naar alles”, vertelt Stefan. Ons vak kun je niet leren, dat word je”, voegt Raphaël eraan toe.
“Je moet sowieso sterk in je schoenen staan. Je moet kunnen omgaan met de onregelmatigheid en flexibiliteit en dus nagaan bij jezelf: past dit bij mij?”, vertelt Stefan. “Het ligt je of het ligt je totaal niet”.

Lees hier de Maritieme & Offshore Carrièrekrant

Stefan overlegt aan boord - Foto: Veritas Petroleum Services
Stefan overlegt aan boord – Foto: Veritas Petroleum Services
Meten is weten - Foto: Veritas Petroleum Services
Meten is weten – Foto: Veritas Petroleum Services

Share this article

Follow Maritiem Nieuws.nl

Carrière>

Events>

<< Aug 2019 >>
MTWTFSS
29 30 31 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31 1
Geen evenementen Geen evenementen