Sluisleidingcentrum IJmuiden officieel buiten gebruik

Foto: RijkswaterstaatFoto: Rijkswaterstaat

Het Sluisleidingcentrum (SLC) IJmuiden gaat wijken voor de bouw van de nieuwe, grote zeesluis. Echter moeten de belangrijkste functies van het SLC in de toekomst ook uitgevoerd worden. Eerder werd de bediening van de Noordersluis al verhuisd. Begin november werd ook de laatste stap gezet door het deel van het walradarsysteem, dat vanuit SLC opereerde, succesvol over te plaatsen naar locaties in de omgeving. Daarmee heeft het gebouw nu officieel geen functie meer voor de scheepvaart en is het klaar om gesloopt te worden.

Laatste stap
‘In september werd een andere belangrijke functie van het SLC al verplaatst, namelijk de bediening van de Noordersluis’ vertelt Bas van Dijk, projectmanager van de hoofdaannemer Saab Technologies BV. ‘Het overzetten van het walradarsysteem, dat bestaat uit zenders en ontvangers van radars en marifonie, vormt een laatste grote stap om het SLC buiten werking te stellen. Wat nu nog rest is vooral het papieren dossier. Uiteindelijk worden delen van het eiland waar het SLC op staat afgegraven, om plaats te maken voor de nieuwe, grote zeesluis.’

Het vinden van nieuwe locaties voor de zenders en ontvangers was volgens Van Dijk zeker geen kleinigheid. ‘We hebben voorafgaand aan de verhuizing en ook daarna heel wat getest’, aldus Van Dijk. ‘Je moet natuurlijk zeker weten dat het walradarsysteem minstens even goed functioneert als voorheen. Daarvoor hebben we bijvoorbeeld een zogenaamde vaartest uitgevoerd. Dat houdt in we van Castricum naar Zandvoort zijn gevaren in een boog van 12 nautische zeemijl, zo’n 30 kilometer. Onderweg hebben we vanaf het schip op verschillende punten het bereik van de marifoon gemeten. En wat bleek? Dat was zelfs beter dan voorheen!’

Communicatiesysteem voor scheepvaart
De beelden die de radarmasten maken zijn bestemd voor Havenbedrijf Amsterdam. ‘Het walradarsysteem zorgt ervoor dat wij weten waar schepen zich bevinden en waar ze naartoe gaan’ legt verkeersleider Martin Bish uit. ‘Er zijn in de omgeving van het SLC drie nieuwe radarmasten geplaatst om de oude te vervangen. Die worden onderdeel van een groter geheel: de signalen van alle radars vormen samen een totaalbeeld van het Noordzeekanaal. De beelden overlappen met elkaar, wat wel zo veilig is, want als er één mast uitvalt blijven we het overzicht houden.’ Ook van de vanuit het SLC overgeplaatste marifoonantenne maakt het Havenbedrijf gebruik. ‘Een goede marifoonverbinding is belangrijk voor de verbale communicatie tussen verkeersleiding en scheepvaart. Daarmee zorgen we dat het verkeer vlot en veilig wordt afgewikkeld.’

De verkeersleiders merken vrij weinig van de nieuwe masten. ‘Maar dat is voor ons juist de bedoeling: zo kunnen wij ons werk ononderbroken blijven uitvoeren. Dat de verhuizing geruisloos is verlopen, betekent dat alles goed is gegaan!’, aldus Bish.

Meer… Rijkswaterstaat

Share this article

Follow Maritiem Nieuws.nl

Carrière>

Events>

<< Jan 2018 >>
MTWTFSS
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 1 2 3 4

Tentoonstelling over Abel Tasman 

Precies 375 jaar geleden vertrok Lutjegaster Abel Tasman vanuit Batavia met twee schepen – De Heemskerck en de Zeehaen – en 110 man aan boord richting het onbekende Zuidland. Een reis die enorme ontdekkingen op zou leveren, waaronder het gebied dat later Tasmanië zou worden genoemd. In het Noordelijk Scheepvaartmuseum is van 25 november t/m 18 februari de tentoonstelling ‘Abel Tasman – Welkom aan boord!’ te zien. In de tentoonstelling wordt er terug gekeken op deze reis en wordt het leven aan boord getoond aan de hand van drie vertellers.

De ontdekkingsreizen van de Nederlanders in de 17e eeuw betekenden een grote aanslag op Portugal en Spanje die de zeehandel in handen hadden. Ook Abel Tasman werd door de Vereenigde Oost-Indische Compagnie (VOC) erop uitgezonden om het  onbekende Zuidland te openen voor handel. Hij ontdekte op zijn reizen tussen 1642 en 1644 Tasmanië, Nieuw-Zeeland en Tongatapu en bracht grote delen van Australië in kaart. In ‘Abel Tasman –Welkom aan boord!’ laten drie vertellers de bezoeker kennismaken met Abel Tasmans scheepsreis met De Heemskerck. Scheepstimmerman Jacobs, navigator Visscher en barbier Haelbos vertellen over het doel van de expeditie, de verkenning van de kust en plaatsbepaling als navigator en het leven aan boord en ontmoetingen met eilandbewoners.

Het Noordelijk Scheepvaartmuseum verandert de komende jaren van maritiem museum naar het historisch museum van Groningen.

 

read more >

Maritime & Offshore Career Event 28 maart 2018

De datum voor de 12e editie van het Navingo Maritime & Offshore Career Event (MOCE) is bekend: woensdag 28 maart 2018. Na intensief overleg met diverse opleidingen en bedrijven is deze datum als beste optie geselecteerd. WTC Rotterdam staat deze dag geheel in het teken van het grootste en meest complete carrière-event in de maritieme, offshore en energie sector van Europa. De organisatie, Navingo BV, verwacht ook dit jaar weer bezoekers uit binnen- en buitenland en mooie namen onder de exposanten te verwelkomen.

Investeren in de toekomst
De Nederlandse maritieme en offshore energie industrie dankt haar wereldwijde positie aan de vele innovaties die de afgelopen jaren hebben plaatsgevonden. Zonder goed opgeleid en gekwalificeerd personeel waren deze innovaties niet mogelijk geweest. Om deze positie te behouden is het belangrijk om de verschillende functies binnen de sector op alle niveaus en binnen elke carrièrefase te presenteren en te laten zien wat deze industrie zo aantrekkelijk maakt om in te werken. Als platform voor zowel carrière als opleiding is MOCE een belangrijk onderdeel van de missie om technische en nautische expertise in de sector te behouden.

Ruime aandacht voor persoonlijk contact
In 2017 ging MOCE de verdieping in met een omvangrijk inhoudelijk programma waarin relevante thema’s werden uitgelicht en er ruimte was voor discussie. De meer dan 100 partners gebruikten MOCE als het platform om te laten zien waar zij als bedrijf voor staan. De ruim 3500 bezoekers konden op de beursvloer de deelnemende bedrijven spreken maar kregen eveneens de kans om aan te schuiven bij interessante Master Classes of trainingen van de desbetreffende bedrijven. Ook in de volgende editie zal er ruim aandacht zijn voor persoonlijk contact en het ‘matchen’ van bezoekers met bedrijven.

Blijf up-to-date
Op de hoogte blijven? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief, like ons op Facebook en volg ons op Twitter.

read more >

Maritieme vacatures>

Bunker Surveyor

Bunker Surveyor

MCE Marine Surveyors B.V.

lees meer →