Anglo Belgian Corporation levert motoren nieuw schip DEME

Anglo Belgian Corporation kondigt vandaag de verkoop aan van twee 16VDZD dual fuel motoren die een nieuw te bouwen schip voor de Belgische bagger-, waterbouw- en milieugroep DEME zullen aandrijven. Deze overeenkomst werd met de Nederlandse scheepswerf ‘Royal IHC’ geofficialiseerd.

De inbedrijfstelling van het baggerschip ‘Minerva’ is voor eind 2016 gepland waardoor dit het eerste baggerschip zal zijn dat uitgerust is met dual fuel motoren, naast DEME’s andere sleephopperzuiger “Scheldt River” die rond dezelfde tijd gebouwd en in dienst genomen wordt.

Beide dual fuel motoren werken op diesel (MDO) en liquefied natural gas (LNG) om tegemoet te komen aan zowel de ecologische (strengere emissienormen) als economische uitdagingen (flucturende olieprijzen) die de wereldwijde competitiviteit van DEME versterken. De dual fuel motoren zullen elk 2.400 kW ontwikkelen bij 900 tpm en aan de strenge IMO Tier 3-emissienormen voldoen. Uniek hierbij is dat deze scheepsmotoren zelfstandig aan deze normen zullen beantwoorden en dat er dus geen gebruik zal gemaakt worden van nabehandelingsystemen zoals SCR of oxydatiekatalysatoren. De middelsnellopende V-motor behoort tot de DZ familie en zorgt voor de perfecte balans tussen prestatie en investering.

Jean-Pierre Props, Area Sales Manager bij Anglo Belgian Corporation, sprak: “Wij beschikken over een jarenlange expertise in het ontwikkelen en produceren van motoren ontworpen voor schepen die wereldwijd zullen worden ingezet. Het is echter voor het eerst dat wij dual fuel motoren leveren voor de baggerscheepvaart. Wij zijn dan ook bijzonder opgetogen over deze nieuwe opdracht.”

Jan Gabriel, Hoofd Nieuwbouw en Conversie bij DEME, verklaarde: “Wij hadden reeds veel over Anglo Belgian Corporation gehoord maar hadden tot op heden nog nooit samengewerkt. Tijdens onze gesprekken kwamen hun technische kennis en expertise duidelijk naar voor. De twee 16VDZD motoren passen perfect in het concept van sleephopperzuiger “Minerva” qua vermogen, afmetingen en in het bijzonder dat ze in dual fuel uitvoering beschikbaar zijn. Daarnaast speelde de lage onderhoudskosten een belangrijke rol in de keuze voor ABC. We kijken uit naar een constructieve samenwerking.”

Peter Bickel, Category Manager bij Royal IHC, zei: “Royal IHC richt zich op de voortdurende ontwikkeling van ontwerp- en bouwactiviteiten voor de gespecialiseerde maritieme sector. Wij zijn de wereldwijde marktleider voor efficiënte bagger- en mijnbouw schepen en uitrusting en een betrouwbare leverancier van innovatieve schepen en materieel voor de offshore. In die optiek sluiten de motoren van Anglo Belgian Corporation perfect bij ons aan.”