Overzicht werkzaamheden Wilhelminakanaal

De afgelopen tijd is er hard gewerkt aan de nieuwe sluis III. Zo zijn de eerste sluisdeuren geplaatst en zijn er voorbereidingen getroffen voor de aanleg van de vijzelturbine. Arjan Walraven, omgevingsmanager bij aannemerscombinatie Heijmans-Boskalis, geeft een update.

De afgelopen maanden is er veel werk verzet bij de bouw van de nieuwe sluis III, zo vertelt omgevingsmanager Arjan Walraven van aannemerscombinatie Heijmans-Boskalis. ‘Op 10 oktober zijn de composiet sluisdeuren geplaatst in het bovenhoofd van de sluis. In januari 2016 plaatsen we de grote sluisdeuren aan de andere kant van de sluis – in het benedenhoofd.’ Dit zijn de grootste composiet sluisdeuren ter wereld. Aan de noordzijde van de sluis zijn opbergplaatsen gerealiseerd. ‘In deze ruimte – een kelder die onder het maaiveld ligt – worden de reservedeuren voor de nieuwe sluis III opgeborgen. In totaal gaat het om vier deuren: voor elke deur die in de sluis is geplaatst, is een reserve-exemplaar beschikbaar. Daarnaast is er een opbergplaats voor de dichtzetvoorzieningen, zoals schotbalken en dergelijke.’

Voorbereidingen vijzelturbine
Walraven vertelt dat aan de zuidzijde van de nieuwe sluis voorbereidingen worden getroffen voor het aanbrengen van de ‘inlaat’ van de vijzelturbine. ‘De inlaat en de buis met een diameter van circa 2,5 meter komen onder de grond te liggen en moeten ervoor zorgen dat het water de vijzelturbine in kan.’ De aan te leggen vijzelturbine is bijzonder, omdat dit in Nederland het eerste vijzelgemaal is dat ook als turbine wordt ingezet. ‘Een vijzel kan namelijk worden gebruikt om water op te pompen, iets wat nodig kan zijn bij een lange droge periode in de zomer. Het kanaalpeil in het bovenpand kan dan te laag komen te staan’, legt Walraven uit. ‘Een vijzel kan echter ook als turbine worden ingezet. Dan wordt het waterverval gebruikt om energie op te wekken. De vijzelturbine die in het Wilhelminakanaal wordt aangelegd gaat beide functies vervullen.’

Ontgraven sluiskolk
De onderhoudsbrug op de nieuwe sluis is nagenoeg klaar, zo vertelt Walraven. ‘Dit is een brug over de nieuwe sluis waar straks een kraan overheen kan wanneer bijvoorbeeld de reserve sluisdeuren geplaatst moeten worden. We zijn nog bezig met de afwerking. Hierbij gaat het om het aanbrengen van de schampkanten en het leuningwerk. Ook het bedienhuisje voor de sluis is geplaatst. Hier vinden nu nog onder meer schilderwerkzaamheden plaats.’ De werkzaamheden aan de sluis gaan ondertussen gewoon door. ‘In 2016 wordt de kolk ontgraven en de voorhavens grotendeels gereed gemaakt. Het is de bedoeling dat de werkzaamheden aan de nieuwe sluis III in februari 2016 zijn afgerond.’

Verdiepen
Uiteraard wordt er niet alleen gewerkt aan de nieuwe sluis. Zo zijn de werkzaamheden aan de bruggen bijna afgerond. Ook vertelt Walraven dat een deel van de zwaaikom nabij sluis III – een extra verbreding van het kanaal, waar schepen kunnen keren – is afgegraven. ‘Verder gaan we binnenkort de verdieping van het Wilhelminakanaal tussen de brug Dongensewegse en de brug aan de Dr. Deelenlaan afronden. Nog genoeg te doen dus.’

Meer… Rijksoverheid

Share this article

Follow Maritiem Nieuws.nl

Gepubliceerd op December 3, 2015

Carrière>

Events>

<< Nov 2019 >>
MTWTFSS
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1
Geen evenementen Geen evenementen