Wärtsilä levert motor LNG bunkerboot Sirius Veder Gas

Een nieuw 5800 m3 LNG bunker- en feeder ship zal worden aangedreven door een voortstuwingsoplossing van Wärtsilä. Het bunker- en feeder ship is gebouwd voor Sirius Veder Gas BV en wordt gemaakt door Royal Bodewes gevestigd in Hoogezand, Nederland. In september werd tot de samenwerking met Wärtsilä besloten.

Het Wärtsilä voortstuwingspakket omvat een 6-cylinder Wärtsilä 34DF dual-fuel hoofdmotor die in staat is om te draaien op zowel LNG als diesel, een reductiekast met power take-off (PTO), een aandrijflijn geschikt voor milieuvriendelijke smeermiddelen en is uitgerust met een Wärtsilä Airguard anti polution aft seal en een Wärtsilä verstelbare schroef.
Wärtsilä heeft jarenlange ervaring in het leveren van dual-fuel voorstuwingsoplossingen voor de LNG scheepvaart, en de laatste Wärtsilä 34DF motor versie beschikt over een hoog vermogen en een laag brandstofverbruik in zowel gas als diesel modus. In de gas modus zal het schip voldoen aan de IMO’s Tier III NOx emissie-eisen, zonder de noodzaak van secundaire uitlaat reinigingssystemen.

Sinds de introductie van Wärtsilä dual-fuel motor technologie zijn er al 1300 dual-fuel motoren besteld. Vergelijkbare bunker- en feederschepen maken ook steeds meer gebruik van de bewezen technologie. “Deze uitgebreide ervaring voegt enorme waarde toe, want het stelt ons in staat om deskundige engineering en projectondersteuning te bieden aan de werf. Dit bespaart tijd en vermindert risico’s”, aldus Göran Österdahl, General Manager, Wärtsilä Marine Solutions.

“Wij sluiten ons aan bij het ontwikkelen van energie-efficiënte oplossingen voor kleine tot middelgrote LNG schepen. Het gebruik van LNG als scheepsbrandstof neemt snel toe en er is een groeiende vraag naar efficiënte bunker- en feederschepen. Wärtsilä heeft zowel de technologie als de ervaring die nodig is om aan de behoefte van de markt te voldoen”, aldus Jan Valkier, CEO van Anthony Veder.

Bij levering zal het schip werkzaam zijn op een lange-termijn charter van Skangass, een toonaangevende speler in de Scandinavische en Finse LNG-markten. Sirius Veder Gas AB, de eigenaar van het nieuwe schip, is een gezamenlijke onderneming gevormd tussen Sirius Rederi uit Zweden en de Nederlandse Anthony Veder Group.

De Wärtsilä apparatuur zal in 2016 geleverd worden en het schip in februari 2016.