Maaskant Shipyards levert innovatieve mesheftvisser

Damen Maaskant Shipyards Stellendam heeft een nieuwe mesheftvisser opgeleverd aan de Nederlandse visserijcoöperatie YE 118 Noordland BV. Het ontwerp van de romp is hetzelfde als van andere kotters die de werf eerder heeft gebouwd. Er zijn nieuwe technieken gebruikt voor het vissen zelf en de handling van de vangst.

De mesheftensector heeft te maken met een aantal grote uitdagingen. De grootste is wellicht om ervoor te zorgen dat de mesheften onbeschadigd worden binnengehaald, want ze zijn kwetsbaar en breken snel. Als de vangst eenmaal is binnengehaald, is de volgende uitdaging om ervoor te zorgen dat deze levend en gezond en wel aan wal komt.

Door kennis, ervaring en vaardigheden te bundelen, hebben Damen Maaskant Shipyards Stellendam en haar klant een schip ontwikkeld dat een oplossing biedt voor deze twee uitdagingen.

Zorgen dat de vangst blijft leven
De YE 118 Noordland (zoals het schip is gedoopt) heeft vistuig dat speciaal is ontworpen voor de mesheftvisserij. Het bestaat uit een 5,5 ton zware mand die met behulp van een A-frame aan bakboord te water wordt gelaten. Zodra de mand zich in de gewenste positie bevindt, wordt deze met een snelheid van 0,3 knopen over de zeebodem getrokken. Een jetpomp zorgt ervoor dat het zand op de zeebodem wordt opgewerveld, waarna dit mengsel van zand, water en mesheften aan boord wordt gepompt. Bij het unieke ontwerp van deze pomp is rekening gehouden met het delicate karakter van de mesheften.

Vervolgens wordt met installaties die zijn ontwikkeld op basis van de jarenlange ervaring van de klant in de sector, de vangst gesorteerd om de kapotte en lege heften te verwijderen. De gesorteerde mesheften worden daarna midscheeps in voorraadtanks opgeslagen. Om ervoor te zorgen dat de mesheften in optimale conditie blijven, wordt er via een apart pompsysteem continu vers zeewater toegevoerd naar de in totaal 30 tanks.

Deiningscompenserend vistuig
Het projectmanagementteam van de werf heeft niet alleen goed nagedacht over het ontwerp en de technische aspecten, maar heeft zijn expertise ook gebruikt om de YE118 Noordland te voorzien van een innovatief ballastsysteem. Hierdoor is het schip stabieler bij ruwere omstandigheden en kan het nu bij golven tot 2,5 m door blijven vissen.

Door systemen te ontwikkelen die ook in de (zand)baggersector worden gebruikt, is het vistuig van deze 43 m lange kotter uitgerust met een deiningscompensatiesysteem, waardoor het hele proces nog meer stabiliteit krijgt.

Efficiënte communicatie
Als project manager Gerrie Maaskant van Damen Maaskant Shipyards Stellendam het heeft over de tests die op zee zijn uitgevoerd, vertelt hij enthousiast: “In vele opzichten is dit een zeer effectief ontwerp. Vergeleken met het vorige schip van de rederij is de productie dankzij het efficiënte vispompsysteem verhoogd. Ook is dankzij het nieuwe vistuig de kwaliteit van de mesheften verbeterd: er is sprake van beduidend minder gebroken heften.”

De romp van de YE118 Noordland werd in Polen gemaakt en arriveerde in mei 2015, na een relatief korte bouwperiode, bij Damen Maaskant Shipyards Stellendam. “We hebben het liefst zo kort mogelijke lijnen met de klant”, aldus Gerrie Maaskant. “Dit heeft ertoe geleid dat de bouw van de YE118 Noordland zeer efficiënt en in goed overleg is verlopen.”