De winnaars op het Maritime Awards Gala

Op 2 november zijn de vijf belangrijkste nationale maritieme prijzen voor reders, scheepswerven, studenten, ontwerpers en toeleveranciers uitgereikt tijdens het Maritime Awards Gala 2015. De awards werden, ten overstaan van een met meer dan 850 aanwezigen uitverkochte RDM Rotterdam, uitgereikt. Minister van Infrastructuur en Milieu Melanie Schultz van Haegen verzorgde de key note speech: “Het is deze hoogwaardige kennis die ons aan de maritieme wereldtop houdt.” Het Gala was ook meteen de officiële aftrap van de Maritime Week, waarin de spotlights nadrukkelijk op de maritieme sector gericht worden.

De Maritime Designer Award ging naar Victor Verhulst voor zijn ‘onderwaterlounge’ voor luxe jachten. Het onderzoek naar cilindervormige containers die aan de buitenkant van onderzeeboten de uitrusting van special forces kunnen meenemen leverde luitenant-ter-zee Kevin Stouten de van Hengel-Spengler Prijs van de Koninklijke Marine op. Hull Vane ontving de Maritime Innovation Award voor haar ‘omgekeerde onderwater spoiler’ die brandstofbesparingen van 10 tot ruim 20 procent oplevert. KOTUG mocht de KVNR Shipping Award mee naar Rotterdam nemen voor haar twee nieuwe hybride Rotortug-sleepboten en KNVTS Schip van het Jaar is het door Royal Niestern Sander gebouwde Maintenance Support Walk-to-Work Vessel ‘Kroonborg’ geworden.

Wereldtop
De winnaars zijn inspirerende voorbeelden van de innovatiekracht en meerwaarde van het Nederlandse maritieme cluster, of zoals minister Schultz van Haegen het verwoordde: “De Nederlandse maritieme sector speelt niet alleen in de Europese top, maar in de wereldtop. In de Maritieme Strategie hebben we afspraken gemaakt om onze maritieme toppositie te behouden en te versterken. Mede dankzij excellente innovaties. Het is deze hoogwaardige kennis die ons aan de wereldtop houdt.”

Maritime Designer Award
Victor Verhulst, student aan de Hogeschool van Amsterdam, heeft een ‘onderwaterlounge’ ontworpen als onderdeel van zijn afstudeerproject bij De Voogt Naval Architects. De doorzichtige lounge kan worden neergelaten aan de onderkant van een jacht. Daardoor hebben de gasten de mogelijkheid om te genieten van het onderwaterleven. Vernieuwend aspect van de integrale ontwerpaanpak is dat een grote diversiteit aan aspecten meegenomen is: van beleving door de klant tot de technische haalbaarheid van detailoplossingen.

Koninklijke Marine van Hengel-Spengler prijs
De thesis ‘Special Forces Containers’ van de 24 jarige luitenant-ter-zee Kevin Stouten is unaniem door de jury tot winnaar gekozen. Zijn onderzoek spitst zich toe op cilindervormige containers van composiet die buiten de drukhuid van een onderzeeboot geplaatst worden zodat de uitrusting van mariniers opgeslagen kan worden. In deze containers zijn doorvoeringen nodig zoals mangaten en gaten voor leidingen en kabels. Maar ieder gat dat gemaakt wordt, resulteert in een verzwakking. Dit kan gecompenseerd worden met een roestbestendige stalen ring, een insert. In zijn onderzoek komt Stouten tot de conclusie dat het toepassen van verlijmde stalen inserts in composieten druklichamen haalbaar is.

Maritime Innovation Award
Zoals innovaties in de autowereld vaak hun oorsprong vinden in de Formule 1, zo werd de Hull Vane geboren uit onderzoek voor de America’s Cup, de Formule 1 van het zeilen. De Hull Vane is een aparte draagvleugel die onder de achterzijde van een schip wordt gemonteerd. De weerstandsreductie die hierdoor ontstaat heeft al bij proeven geleid van 10 tot ruim 20 procent brandstofbesparing. De Hull Vane is geschikt voor relatief snelle schepen: marine- en kustwachtschepen, ferries en roro-schepen, superjachten en bepaalde offshore schepen.

KVNR Shipping Award
KOTUG heeft twee nieuwe hybride Rotortug-sleepboten in gebruik genomen, de RT Evolution en de RT Emotion. De hybride voortstuwingsinstallatie geeft de sleepboten de mogelijkheid om de roerpropellers dieseldirect, dieselelektrisch of volelektrisch aan te drijven.  Wat de nieuwe schepen bijzonder maakt is hun speciale design. Dankzij een speciale rompvorm hebben de schepen een goede stabiliteit tijdens assistentie-werkzaamheden, maar tegelijkertijd zo min mogelijk weerstand wanneer zij zonder sleep varen. Mede hierdoor wordt een brandstofbesparing van 27 procent gerealiseerd, wat ertoe heeft geleid dat de KVNR Shipping Award Jury deze ‘next generation’ sleepboten de jaarlijkse milieu- en innovatieprijs van de Nederlandse reders heeft toegekend.

KNVTS Schip van het Jaar Prijs
Het Maintenance Support Walk-to-Work Vessel ‘Kroonborg’ is het resultaat van een intensieve samenwerking van de werf Royal Niestern Sander met de NAM, Shell UK en een aantal subcontractors om op een veilige, milieuvriendelijkere en economisch meer aantrekkelijke wijze, personeel en materiaal naar en van olie- en gasplatforms te brengen om daar onderhoud uit te voeren. Mede dankzij de door Conoship ontwikkelde rompvorm, in combinatie met Voith Schneider propellers met actieve roldemping, is het schip 300 dagen per jaar inzetbaar op de zuidelijke Noordzee; onder maximale condities van 30 knopen wind en 2,5 meter significante golfhoogte. Eveneens bijzonder aan het schip is de beweging gecompenseerde Ampelmann loopbrug van 22 meter, om personeel veilig bij een platform af te zetten of op te halen.