Wie durft? Innovatie zoekt ondernemer 

Op 21 oktober is DBH de campagne ‘Innovatie zoekt ondernemer’ gestart. Daarmee richt de motorenspecialist uit Dordrecht zich op scheepseigenaren die een duurzaam product willen aanschaffen die het bedrijf aanbiedt: Exomission. Het is goed voor het milieu én voor de portemonnee. Samen met binnenvaartondernemers wil DBH deze al toegepaste en bewezen duurzame oplossing meer bekendheid geven in de sector. Schippers die de uitdaging aannemen, kunnen rekenen op extra advies en begeleiding, onder meer op het gebied van subsidie, fiscale en financieringsvoordelen.

DBH is als niet merkgebonden specialist ruim 40 jaar actief op het gebied van revisie, reparatie en onderhoud van dieselmotoren en alles wat daarbij komt kijken. Scheepseigenaren vinden er alles onder één dak: naast motoren onder meer generatorsets, keerkoppelingen, pompen, dempers en uitlaatgassystemen.

Het op Dordtse Kil III gevestigde bedrijf heeft een voorkeur voor betrouwbare oplossingen en producten die de bedrijfsvoering aan boord niet alleen efficiënter maken maar ook duurzamer. “Dat beschouwen we als een wezenlijk onderdeel van onze service”, zegt directeur Pieter Jan Lukas. “Met betaalbare innovaties helpen we schepen vergroenen.”

Exomission
Innoveren vraagt open staan voor een nieuwe manier van denken. Dat geldt voor DBH zelf, maar net zo goed voor de klanten. “We zijn op zoek naar binnenvaartondernemers die niet weglopen voor vernieuwing, die hun bedrijfsvoering willen verbeteren en inzien dat brandstofbesparing hand in hand gaat met duurzaamheid.” Aldus Lukas.

Dat is exact wat Exomission oplevert, een innovatief product waarvoor DBH voor de Benelux heel nauw samenwerkt met de Duitse producent. De compacte unit produceert een emulsie bestaande uit water en brandstof, wat de verbranding in de motor aanzienlijk verbetert. Daardoor daalt het brandstofverbruik met 5 tot 7 procent zonder vermogensverlies. “Door deze bijna complete verbranding reduceren we ook de uitsloot van NOx met 30% en roetuitstoot met meer dan 90%. In tegenstelling tot andere systemen kent Exomission een transparant terugverdienmodel.”

Campagne
“Er varen in Duitsland inmiddels vijf schepen met Exomission en een veelvoud aan generatoren is er inmiddels ook mee uitgerust. Nu is ook de Benelux aan de beurt. We zullen in het eerste kwartaal van 2016 het eerste schip in Nederland operationeel hebben”, stelt Lukas.

Alle onderzoeken en goedkeuringen – onder meer van TüV en GL – bewijzen dat het veilig is én dat het werkt. In de praktijk blijkt dat ook op de schepen die er al mee varen. “De terugverdientijd is twee tot vier jaar. Zelfs met de huidige lage gasolieprijs.”

Om eventuele schroom bij binnenvaartondernemers weg te nemen, start DBH de campagne ‘Innovatie zoekt ondernemer’. Lukas: “We hopen dat zich tien scheepseigenaren melden die samen met ons  de uitdaging aangaan. Als ze investeren in Exomission, zorgen wij voor gunstige condities en extra begeleiding. We monitoren de daadwerkelijke besparingen en helpen de ondernemers ook op weg bij de subsidies die voor zo’n duurzame investering mogelijk zijn.”

“Indien gewenst bemiddelen we ook bij de financiering. Daarvoor werken we samen met Weforsea, een platform dat veel succes heeft met crowdfunding in de maritieme sector.”

Kijk voor uitleg over de campagne ‘Innovatie zoekt ondernemer’ op www.innovatiezoektondernemer.nl. Bellen of mailen naar DBH kan ook: 088 0040484, [email protected].