De Wei-Li verlaat Damen Shiprepair Dunkerque

Op vrijdag 11 september gooide het kraanschip Wei-Li na 10 dagen onderhoud en reparatie de trossen los bij Damen Shiprepair Dunkerque voor een korte tocht naar Amsterdam. Voor dit 141 meter lange kraanschip (18.330 dwt) moest het dok speciaal worden aangepast, onder andere vanwege de 3000 ton zware kraan op de achtersteven en de onconventionele vorm van de romp.

In totaal waren er 225 blokken nodig, samen met 56 stalen stutten van 7 m lengte ter ondersteuning van de achtersteven. Ook moesten er vanwege de ongewone vorm van de romp houten wiggen worden geplaatst bij de blokken aan de zijkant om te zorgen dat het schip stabiel in het droogdok lag.

De werkzaamheden namen ongeveer 10 dagen in beslag. Daarbij ging het niet alleen om routinewerk in het kader van de klasse-survey maar ook om het stralen en spuiten van de romp en revisie van de afsluiters. Ook moesten er in vrij korte tijd tamelijk veel elektrische werkzaamheden worden uitgevoerd, waarbij een groot aantal motoren moest worden uitgebouwd en naar de werkplaats gebracht voor revisie, waarna ze vervolgens terug naar het schip gingen om weer te worden geïnstalleerd. De laatste motoren werden pas op de dag van vertrek geïnstalleerd en getest.

Ook de schroefbladen aan stuurboordzijde werden gerepareerd, waarbij nieuwe uiteinden op de bladen werden gelast en beide straalbuizen helemaal werden gepolijst. Ook werden er zes generatorkoelinstallaties samen met hun lagers gedemonteerd en werd er een aantal grote reparaties aan de accommodatie uitgevoerd.

De samenwerking met het projectteam van eigenaar Shanghai Salvage was uitstekend, onder andere dankzij de hulp van een Chinees die aan een universiteit in de buurt studeerde en hielp bij vertalingen.

“Alleen al de opgave om de Wei-Li in het droogdok goed te ondersteunen, was een complex project op zich,” aldus Khalil Benjelloul, hoofd marketing en sales bij Damen Shiprepair Dunkerque. “Door alle kielblokken en stutten en de plaats van de schroeven was het niet eenvoudig om het schip precies in het midden van het dok te krijgen. Toen dit eenmaal gelukt was, verliep de rest van het werk eigenlijk heel soepel en na 10 dagen 24 uur flink achter elkaar doorbuffelen, kon het schip het dok weer verlaten. De samenwerking met Shanghai Salvage en haar medewerkers was zeer prettig.”

De Wei-Li is in 2010 gebouwd door Zhenhua Heavy Industries. Deze zomer heeft het schip geholpen bij de installatie van de 11.000 ton wegende jacket voor het project Ivar Aasen, in het Noorse deel van de Noordzee.

Meer… Damen