Noord-Limburg en Rotterdam intensiveren samenwerking

Provincie Limburg, SMART Logistics Centre Venlo en het Havenbedrijf Rotterdam hebben de overeenkomst voor een intensieve samenwerking getekend. De regio Noord-Limburg  is voor het Havenbedrijf  al van oudsher een belangrijke partner.  Met deze samenwerking wordt de logistieke positie in Europa versterkt en wordt het vervoer per binnenvaart en spoor tussen Rotterdam en Noord-Limburg en verder Europa in nog aantrekkelijker voor verladers, logistieke dienstverleners en rederijen.

‘Wij willen voor onze klanten de meest efficiënte hub zijn met optimale multimodale verbindingen. Samen met Noord-Limburg creëren we krachtige logistieke centra en versterken we de verbinding met ons Europese achterland. Met het intensiveren van de positie van Venlo-Venray als Europese logistiek hotspot  kunnen we meer volume via Rotterdam naar het Europese achterland vervoeren’, aldus Emile Hoogsteden, directeur Containers, Breakbulk en Logistiek van Havenbedrijf Rotterdam.

De overeenkomst is een bekroning van de jarenlange verbondenheid tussen de beide logistieke grootmachten. Daarnaast luidt ze volgens Twan Beurskens, gedeputeerde Economie en Kennisinfrastructuur van de provincie Limburg, een nieuwe fase in met concrete projecten en acties: ‘Een goede samenwerking met Rotterdam is van groot belang voor Noord-Limburg. Wij gaan onder meer samenwerken aan een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor bedrijven en het verbeteren van de bereikbaarheid van de regio Noord-Limburg en het verdere achterland. Ook staat de verbreding van de A67 op de agenda.’

Nu al vervoeren 35 wekelijkse trein- en binnenvaartdiensten tussen Noord-Limburg en Rotterdam jaarlijks circa 300.000 containers. Dit is exclusief vrachtwagenvervoer, wat ook een aanzienlijke hoeveelheid is. Voorzitter René Richters van SMART Logistics Centre Venlo: ‘Met de ingebruikname van de Tweede Maasvlakte nemen ook in Noord-Limburg de volumes toe. Om een goede doorstroming te realiseren moeten de containers die in Rotterdam aankomen zo snel mogelijk het achterland in. Het logistieke bedrijfsleven in Noord-Limburg speelt daarin een sleutelrol. Hoe beter we samenwerken en vooruitkijken om de stromen ook in de toekomst efficiënt op gang te houden, des te beter is het voor alle betrokkenen. Denk ook aan bijvoorbeeld de verdere ontwikkeling van Noord-Limburg als draaipunt voor koelcontainers met geconditioneerde lading.’