9,3 % rente voor investeerders van JR Ship Investments

Wind van zee biedt nieuwe kansen aan Nederlandse scheepvaart en investeerders. Met de snelle groei van het aantal offshore windmolenparken en de groter wordende opbrengst van individuele windturbines wordt wind van zee een serieuze duurzame energiebron en een economische factor van belang. Ook de Nederlandse scheepvaartindustrie vaart er wel bij. Service schepen van SeaZip Offshore Service BV, een zusteronderneming van rederijgroep JR Shipping in Harlingen, gooien hoge ogen binnen de internationale offshore windindustrie. De rederij laat een nieuw service schip bouwen en kondigt op www.jrshipinvestments.nl de emissie van SeaZip 5 participaties aan. Investeerders wordt een rendement van 9,3% in het vooruitzicht gesteld, gebaseerd op 300 vaardagen per jaar.

Er is bij de rendementsprognose van 9,3% gerekend vanuit 300 vaardagen per jaar, omdat activiteiten met betrekking tot windmolenparken op zee in de wintermaanden vaak afnemen. Vorig jaar werd dit patroon doorbroken. Service schepen SeaZip 1 en 2, in de vaart sinds 2012, konden ook in de winter intensieve diensten blijven varen voor vooraanstaande Europese energiemaatschappijen.

Belangstelling offshore olie- en gasindustrie
Ook SeaZip 3, in de vaart sinds maart 2015, kon direct bij de aanleg van windmolenparken worden ingezet. SeaZip 4, eveneens operationeel sinds maart dit jaar, is deze zomer ingezet door een vooraanstaande marktpartij in de offshore olie- en gasindustrie. De belangstelling voor de SeaZip service schepen vanuit de offshore olie- en gasindustrie zorgt voor extra inzet- en verdienmogelijkheden.

Wind van zee: een internationale groeimarkt
Voor SeaZip 3 en 4 heeft JR Shipping uit Harlingen eind 2014 en 2015 participaties op de markt gebracht. Investeerders hebben hier in korte tijd op ingetekend. Ook toen lag het rendement iets hoger dan 9%. Pijlers onder dit rendement zijn de prestaties van de schepen, de uitstekende reputatie van de JR Shipping scheepsmanagementorganisatie en de groeiperspectieven voor de markt van windmolenparken op zee.

Nog maar kort geleden meldde de EWEA (European Wind Energy Association) een record: in de eerste helft van 2015 is meer capaciteit aan windenergie op het Europese netwerk aangesloten dan ooit tevoren. Dankzij de oplevering van diverse grootschalige windmolenparken én de grotere opbrengst van individuele windturbines, is er de eerste helft van 2015 2,342 MW aan het netwerk toegevoegd. Dat brengt het totaal geïnstalleerd vermogen op 10.393 MW, verdeeld over 82 windmolenparken in 11 Europese landen.

Snel stijgende vraag naar service schepen
Ook de ambities voor de komende decennia zijn groot. Met als trend: een toename in schaalgrootte en een verschuiving naar windmolenparken op steeds grotere afstand uit de kust. Hiermee stijgt de vraag naar service schepen snel en spitst de behoefte zich toe op een nieuw type schepen dat onder zware omstandigheden op zee topprestaties blijft bieden en de veiligheid voor mens en milieu garanderen.

Van Nederlandse makelij
Dit is het type schepen, gebouwd onder klasse, waar SeaZip Offshore Service op focust. Net als haar zusterschepen is SeaZip 5 van Nederlandse makelij. Het ontwerp, gebaseerd op het zogeheten Twin Axe Bow principe dat maximale stabiliteit op volle zee waarborgt, is van Damen Shipyards. SeaZip 5 is ruim 25 meter lang en geschikt om 12 personen en kleine vracht te vervoeren naar en van windmolenparken op zee.

Investeren in dit schip, met de genoemde rendementsprognose van 9,3%, is mogelijk vanaf een bedrag van € 25.000,-, (5 participaties van € 5.000,-). De emissie start in de eerste week van september en wordt begeleid door een prospectus dat is opgesteld in lijn met de AFM-richtlijnen voor transparante en volledige informatie. Investeerders kunnen zich ook aanmelden voor het Offshore Wind Service Schepen Symposium op vrijdag 2 oktober a.s. bij Damen Shipyards te Gorinchem. Aanmelden kan via: www.jrshipinvestments.nl.