Schip met eerste Van der Velden® FLEX Tunnel gedoopt

Het schip met de 1e innovatieve Van der Velden® FLEX Tunnel is op vrijdag 14 augustus in Duisburg gedoopt. Tijdens meerdere proefvaarten met het nieuwgebouwde koppelverband Rhenus Duisburg van rederij Rhenus PartnerShip zijn uitgebreide tests gedaan en is veel data verzameld, zodat uiteindelijke de juiste efficiency van de Van der Velden FLEX Tunnel vastgesteld kon worden. Het door Van der Velden in-house ontwikkelde tunnelsysteem biedt voordelen voor binnenvaartschepen op het gebied van snelheid, laadvermogen, voortstuwing, manoeuvreerbaarheid en brandstofbesparing.

Binnenvaart zonder tunnels
De Van der Velden® FLEX Tunnel is een innovatief uitklapbaar tunnelsysteem dat speciaal voor schepen in de binnenvaart is ontwikkeld. Geladen binnenvaartschepen met conventionele tunnels varen gemiddeld 80% van de tijd in diep water. Het gebruik van een tunnelsysteem is dan overbodig en leidt tot extra weerstand, een verminderde voortstuwing en dus een hoger brandstofverbruik. Het tunnelsysteem van Van der Velden biedt hiervoor de oplossing, doordat het systeem alleen wordt geactiveerd wanneer het schip ongeladen is of in zeer ondiep water vaart.

Het verschil tussen de Van der Velden® FLEX Tunnel en conventionele tunnelsystemen schuilt in het feit dat de FLEX Tunnel het mogelijk maakt om in diep water zonder tunnels te varen, zoals in het ARA-gebied. Bij vaste tunnels, die bij de meeste binnenvaartschepen zijn geïnstalleerd, is dat niet mogelijk. Varen zonder tunnel betekent dat de weerstand wordt verminderd. Dat levert een gunstiger brandstofverbruik op.

Innovatief op alle vlakken
Niet alleen de mogelijkheid tot het varen zonder tunnels toont de innovatie van het systeem. Van der Velden heeft zich bij de ontwikkeling van de FLEX Tunnel ook gericht op het verbeteren van het varen met tunnel. De Van der Velden® FLEX Tunnel zorgt ervoor dat er voldoende water, zonder lucht, naar de schroeven wordt gebracht. De tunnel is luchtdicht afgesloten op de straalbuizen, wat ervoor zorgt dat er grotere schroefdiameters kunnen worden toegepast. Ook zijn er op het gebied van vormgeving van de scheepsromp meer mogelijkheden, aangezien deze niet meer is voorzien van vaste tunnels. Dit biedt ruimte voor hydrodynamische optimalisaties. Door de toepassing van de Van der Velden® FLEX Tunnel kan het volledige scheepsontwerp worden afgestemd op het operationele profiel en het vaargebied van het schip. Niet voor niets is het tunnelsysteem dan ook één van de laatste vier gegadigden voor de Maritime Innovation Award 2015, die wordt uitgereikt op het Maritime Awards Gala in november van dit jaar.

Koppelverband Rhenus PartnerShip
De Duitse rederij Rhenus PartnerShip heeft door het Development Centre for Ship Technology and Transport Systems een koppelverband laten ontwikkelen voor het varen van kolen van Rotterdam naar Lünen, Duitsland. Het schip gaat varen met één of meerdere gekoppelde duwbakken, maar moet op de Rijn ook twee extra duwbakken langszij kunnen nemen. Het vaarprofiel vraagt dus om een oplossing voor zowel geladen als ongeladen varen in diep en ondiep water. Hierbij komt de Van der Velden® FLEX Tunnel volledig tot zijn recht.

Proefvaarten
Tijdens de proefvaarten van Rhenus Duisburg bleek de FLEX Tunnel van Van der Velden functioneel te zijn. De verminderde weerstand op het schip bij het inklappen van het tunnelsysteem leverde een brandstofbesparing op van zo’n 10%, varend in diep water met volledige lading. Met deze resultaten voldoet het tunnelsysteem ruim aan de toch al hoge verwachtingen. Naast de geïnstalleerde Van der Velden® FLEX Tunnel, heeft Rhenus PartnerShip ook gekozen voor de toepassing van het weerstand verminderende Van der Velden® DOLPHIN XR++ roer. Dit in combinatie met bijpassende spoilers en afstromingsplaat.

De komende maanden zullen meer tests worden uitgevoerd, waarbij onder meer gekeken zal worden hoe de prestaties zijn bij het varen met volledige lading in ondiep water. Ook de functionaliteit van de Van der Velden® FLEX Tunnel bij het leeg in ballast varen (in zowel diep als ondiep water) zal worden bekeken.

Van der Velden Marine Systems B.V. feliciteert rederij Rhenus PartnerShip met het uiterst moderne en innovatieve schip en wenst de rederij en bemanningsleden een behouden vaart met de Rhenus Duisburg.

Meer… Damen en Van der Velden Marine Systems  

 

Share this article

Follow Maritiem Nieuws.nl

Carrière>

Events>

<< Oct 2019 >>
MTWTFSS
30 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3
Geen evenementen Geen evenementen