Marin en TNO met freefall reddingsboot op Groene Oceaan tijdens SAIL

Veiligheid op zee is een belangrijk onderwerp. Daarbij spelen de invloed van water, weer en wind, maar ook de constructie van een schip of werkeiland een grote rol. En wat te denken van een snelle evacuatie van boord? Juist deze zaken zijn het onderzoeksterrein van Marin en TNO. Ze staan in een gezamenlijke demonstratie op SAIL Amsterdam 2015.

De stand van Marin en TNO zijn te bezoeken in het zogenoemde ‘Groene Oceaan’-gebied. Dit onderdeel van SAIL Amsterdam 2015 op en rond het voormalige NDSM-terrein richt zich op duurzaamheid, innovatie en techniek en is mede mogelijk gemaakt door Nederland Maritiem Land, de koepelorganisatie die de twaalf maritieme sectoren verbindt.

Springen!
Hoe kom je bij gevaar het snelste van een schip of booreiland af? Het antwoord op die vraag is simpel: springen! Maar echt veilig is dat niet. En wat als de golven zich een meter of veertig onder je bevinden? Juist voor dat soort situaties zijn zogenoemde freefall reddingsboten ontworpen die vanaf een gondel vanaf hoogte in de woeste baren kunnen worden gelanceerd. Maar zomaar zo’n boot inclusief bemanning tientallen meter naar beneden laten vallen en hopen dat die zich opricht en wegvaart gaat niet. Om dat veilig te doen, is er veel onderzoek nodig aan bijvoorbeeld valkarakteristieken. En dat is onder andere het werkterrein van maritiem onderzoeksinstituut Marin. Marin is gespecialiseerd in het onderzoek naar het bewegingsgedrag van schepen onder de beïnvloeding door water, weer en wind. TNO focust zich meer op de constructie en de energiesystemen van het schip zelf. En laten beide disciplines nu naadloos samenkomen bij ontwikkeling en bouw van bijvoorbeeld een freefall reddingsboot.

Gelanceerd
Marin, opgericht in 1932, heeft in Wageningen een uitgebreid laboratorium waar onderzoek gedaan kan worden op schaalmodellen. En dan praat je voor grote schepen toch al gauw over replica’s van acht tot tien meter lengte. Tijdens SAIL demonstreert Marin valproeven met een 1:10 schaalmodel van een freefall reddingsboot. Deze wordt van zo’n twee meter hoogte in een bassin gelanceerd. Een levensecht model van de Nederlandse freefall lifeboat-specialist Verhoef in Aalsmeerderbrug is ook aanwezig en geeft een idee van de werkelijke schaal.