Damen Shiprepair middelpunt van Groene Oceaan tijdens SAIL

Kijkje achter de schermen van een reparatiewerf. Waar water is, is Damen. En waar Damen is, zijn schepen. En dus is het niet vreemd dat scheepsbouwer Damen Shipyards tijdens SAIL 2015 graag zijn reparatiewerf in Amsterdam open stelt voor het publiek. Het is een unieke kans kennis te maken met het vakmanschap en de veelzijdigheid van de Nederlandse scheepsbouw en -reparatie. En er wellicht een loopbaan te starten.

Soms wordt nog wel eens met enig weemoed over de Nederlandse scheepsbouw in de vorige eeuw verhaald, maar ook vandaag de dag beschikt Nederland over een geweldig innovatieve en omvangrijke scheepsbouwsector. Daarmee vormt die sector de belichaming van het thema van SAIL: ‘Van gouden verleden naar gouden toekomst’. Het Gorinchemse Damen Shipyards met wereldwijd 32 werven is daar wel één van de meest toonaangevende exponenten van. Wereldwijd behandelt Damen circa 1.500 projecten op de verschillende reparatiewerven, naast de jaarlijks circa 160 nieuwbouw sleep- en andere boten, pontons en jachten die de scheepsbouwer produceert.

Groene Oceaan
Op en rondom Damen Shiprepair Amsterdam is tijdens SAIL Amsterdam 2015 het zogenoemde ‘Groene Oceaan’-gebied ingericht. Dit onderdeel richt zich op duurzaamheid, innovatie en techniek en is mede mogelijk gemaakt door Nederland Maritiem Land, de koepelorganisatie die de twaalf maritieme sectoren verbindt.

Treintje
In de vier imposante dokken van Damen Shiprepair Amsterdam meren cruiseschepen, tankers en een veelheid aan offshore schepen tot 250 meter af voor reparatie, onderhoud en ombouw. Dat waren er in 2014 zo’n 118 stuks. Met een gegidste rondleiding krijgt de bezoeker op de voormalige NDSM-werf een uniek kijkje in de keuken van een werkende reparatiewerf. Een elektrisch treintje leidt belangstellenden langs (en onder!) oceaanreuzen en andere offshore schepen, tot diep in het hart van de eigen Damen machinefabriek waar scheepsonderdelen op specificatie worden geproduceerd en gerepareerd.

Ankers, roeren en pompen
Op het speciaal naar Amsterdam gevaren 41 meter lange en 13 meter brede Damen Stan Ponton 4113 toont de onderneming de eigen productie scheepsonderdelen als ankers, kettingen, scheepsroeren en pompen. Maar ook het op nieuwe wetgeving aansluitende en in eigen huis ontwikkelde systeem voor het zuiveren van ballastwater is er te zien. Het ponton bevat bovendien heuse loods- en werkbootjes. Daarnaast vindt op twee kades een groot aantal activiteiten plaats op gebied van techniek en innovatie. Zo is er een bedrijvenmarkt, maar ook begeleide workshops staal snijden, virtueel lassen, 3D-scanning en vacuüm-demonstraties. Op zaterdag en zondag is de reparatiewerf gesloten en vervalt de bedrijfsrondleiding in het elektrische treintje.