Eenmansonderzeeër WASUB te zien op Groene Oceaan

We are the champions… in spierkracht aangedreven onderzeeboten. We zijn met ons landje niet alleen goed in voetbal en hockey, maar zijn sinds een paar maanden ook houder van het wereldsnelheidsrecord voor met spierkracht aangedreven onderzeeboten. Deze door de TU Delft ontworpen en gebouwde eenmansonderzeeër WASUB V is vanzelfsprekend te zien op SAIL en de teamleden geven uitleg.

De eenmansonderzeeër is te bezoeken in het zogenoemde ‘Groene Oceaan’-gebied. Dit onderdeel van SAIL Amsterdam 2015 op en rond het voormalige NDSM-terrein richt zich op duurzaamheid, innovatie en techniek en is mede mogelijk gemaakt door Nederland Maritiem Land, de koepelorganisatie die de twaalf maritieme sectoren verbindt.

Wereldrecord
De Nederlander Cornelis Drebbel staat te boek als uitvinder van de duikboot. Met de WASUB V wordt, in lijn met het thema van SAIL, aangetoond dat Nederland niet alleen een gouden maritieme verleden heeft maar ook een gouden toekomst. Een topsnelheid van 13,74 kilometer per uur over een afstand van 100 meter is misschien op een fiets niet erg indrukwekkend, maar onderwater in een door spierkracht aangedreven duikboot is het een wereldrecord. De WASUB V gaf met die snelheid tijdens de International Submarine Races afgelopen juni 35 andere teams het nakijken. En die prestatie in het Amerikaanse David Taylor Model Basin in Bethesda waar normaliter scheepsmodellen worden getest  is helemaal op het conto te schrijven van twintig studenten van de TU Delft en hun vier piloten.

Vijfde generatie
De 2,8 meter lange onderzeeër WASUB, gesponsord door maritieme kennisinstituten en bedrijfsleven, wordt zowel gestuurd als aangedreven door een enkele piloot met duikbril en luchtfles. Het WASUB-team is gestart in 2004 en elk jaar wordt het schip (de vijfde generatie inmiddels) een beetje beter (en sneller). Er komt veel kijken bij ontwerp en bouw. Wat is de meest efficiënte gestroomlijnde vorm? Hoe kan de piloot zijn spierkracht het beste met het hoogste rendement overbrengen naar de schroef? En kan die aandrijving beter met een cardan zijn of bijvoorbeeld mechanisch met een roestvrijstalen (fiets)ketting? En over de schroef gesproken, welk voordeel heeft een contraroterende schroef boven een enkel exemplaar? Het zijn allemaal vragen die de toekomstige specialisten mechanica en hydrodynamica van de TU Delft met de WASUB V succesvol hebben beantwoord. Behalve een wereldsnelheidsrecord, levert de gezamenlijke inspanning dus jaarlijks ook erg veel kennis op. Zowel technisch, als ook op het terrein van samenwerken met andere disciplines, sponsoren en bedrijfsleven. En dat is eigenlijk de echte winst.