C-Job Naval Architects ontwerpt 5000 DWT Flettner Freighter

Binnen het Europese project SAIL is de 5000 DWT Flettner Freighter ontwikkeld. Een belangrijke uitkomst van het project is dat door de afhankelijkheid van wind een volledig zeilend schip zonder motor binnen de commerciële vrachtvaart economisch niet haalbaar is. Er is breed onderzoek gedaan naar haalbare alternatieven, waarbij windkracht de voortstuwing assisteert, de zogenaamde hybride vorm.

De Flettner Freighter heeft een waterverplaatsing van bijna 8000 ton en ruiminhoud van 6320 m3. Verder is het schip uitgevoerd met één hoofdmotor van 4000 kW en heeft het schip een geladen dienstsnelheid van 13 knopen. De Flettner Freighter is een zeer goed varend vrachtschip waarbij gebruik wordt gemaakt van 4 moderne Flettner Rotors (ontworpen door Anton Flettner in 1928).

De Flettner Rotors creëren een voorwaartse lift door de rotatie van de rotors en de wind. Gemiddeld genomen resulteert het gebruik van de Flettner Rotors in een brandstofbesparing van zeker 18% ten opzichte van conventionele vrachtschepen in dezelfde DWT-range. De grootste innovatie van de Flettner Freigher zit hem in de mogelijkheid om de achterste twee Flettner Rotors in langsrichting te kunnen verplaatsen om daarmee de juiste zeilbalans in het schip te brengen en daarmee de windkracht en windrichting optimaal te benutten.

SAIL is een internationaal Europees Interreg IVB samenwerkingsproject in de Noordzeeregio onder leiding van de Provincie Friesland en eindigt in 2015. De Flettner Freighter is ontwikkeld in samenwerking met een reder en ontworpen door C-Job Naval Architects. C-Job is bekend om eerdere innovatieve scheepsontwerpen zoals de MS. Texelstroom voor TESO N.V. en de serie van Heavy Lift Vessels voor Hartman Shipping en Abis Shipping.

Meer… NSR Sail