Eerste containertrein van China naar haven van Bakoe

Op maandag is de eerste containertrein uit China gearriveerd in de haven van Bakoe in Azerbeidzjan. Dit zal de handel tussen Europa en Azië transformeren. Hoogwaardigheidsbekleders uit Azerbeidzjan, Kazachstan en Georgië, vertegenwoordigers van de nationale haven-, trein- en scheepvaartbedrijven alsook leden van het corps diplomatique woonden een welkomstceremonie bij in de nieuwe veerbootterminal.

De eerste trein van Noordwest-China naar Azerbeidzjan was het resultaat van een gemeenschappelijke inspanning van het coördinatiecomité in de ontwikkeling van de Trans-Caspian International Transport Route (TITR). Het comité was het initiatief van de Kazachse spoorwegen en bestaat uit ondernemingen uit het havenwezen, de spoorwegsector en verschepings- en logistieke bedrijven uit Azerbeidzjan, Kazachstan, Georgië, Turkije en China.

De trein met 82 containers van zes meter vertrok op 28 juni uit Shihezi in de autonome regio Xinjiang Uygur in China en legde meer dan 4000 km af voordat deze de Kaspische haven Aktau in Kazachstan bereikte. Vandaaruit werd de train verder vervoerd op een veerboot voor treinverkeer naar de nieuwe haven van Bakoe in Alyat, 70 km ten zuiden van de Azerbeidzjaanse hoofdstad Bakoe.

De regering van Azerbeidzjan werkt aan de ontwikkeling van een nieuw, ultramodern havencomplex in de buurt van Alyat met logistieke zones, een beveiligde TIR-site, gemeenschappelijke faciliteiten voor de bevoorrading van olie en douanegebieden. De nieuwe haven bedekt een gebied van in totaal 4 km2. Deze ontwikkeling maakt deel uit van een grotere strategie van de Azerbeidzjaanse president Ilham Aliyev om de economie van het land, buiten olie om, te versterken en deze te diversifiëren met koolwaterstoffen. De haven van Bakoe is gesitueerd op het strategische kruispunt tussen Europa en Azië en dichtbij gelegen markten zoals China, Turkije, Iran en Rusland waardoor de haven bij uitstek geschikt is om het toonaangevende logistieke en handelsmiddelpunt te worden van Eurazië.

De door land omgeven landen van de Kaukasus en Centraal-Azië zijn actieve spelers op eeuwenoude zijderoute en willen de ooit actieve landhandel tussen China en Europa weer laten opbloeien. De toekomstige voltooiing van het spoorwegproject tussen Bakoe-Tbilisi-Kars, waarmee spoornetwerken van Azerbaijan, Georgië en Turkije worden verbonden met de Europese Unie biedt nieuwe gelegenheden tot vrachtvervoer van China en het Verre Oosten via een kortere en snellere landroute. De huidige zeeroute van Oost-China naar Europa duurt 30-35 dagen. De leden van het coördinatiecomité willen de levering van deur-tot-deur van Chinese goederen naar Europa verkorten tot minder dan 14 dagen.