Een kraan voor Pacorini Metals

Op 31 juli arriveerde het Finse projectladingschip Meri in de Merwehaven met aan boord een mobiele kraan van Liebherr voor Pacorini Metals. Met deze nieuwe LHM 420-kraan kan Pacorini alle typen breakbulk goederen laden en lossen tot een maximum gewicht van 124 ton.

Dat is precies op tijd want het bedrijf opent morgen 1 augustus een eigen breakbulk terminal in de Rotterdamse haven.

De nieuwe terminal past in het beleid van het Havenbedrijf om zijn positie in de overslag van breakbulk te verbeteren.

Non ferro metalen
Pacorini Metals heeft zich op het volledige terrein inclusief kade van de voormalige Fruit Terminal aan de Galileistraat in de Merwehaven gevestigd. Het zal deze locatie gebruiken voor de op- en overslag van non ferro metalen (zoals aluminium, koper, zink, lood, tin, nikkel) en mogelijk ook soft commodities (koffie, cacao, etc).

Pacorini is sinds 2005 actief in de Rotterdamse haven, maar bezat tot nu toe geen eigen op- en overslagfaciliteiten. Het bedrijf speelt met de ingebruikname van een eigen terminal in op de verdere groei en toename van haar activiteiten in de Rotterdamse haven.

De terminal omvat een terrein van 12,5 hectare en heeft een 600 meter lange kade. De diepgang aan de kade bedraagt 10 meter. Simon Yntema, managing director Pacorini Metals Europe zegt: “Rotterdam is een haven waar je niet omheen kunt. Iedereen kent Rotterdam en de vele verbindingen maken het een aantrekkelijke optie. Er zijn veel transportbedrijven in en om de haven gevestigd, evenals allerlei soorten dienstverleners.”

De Fruit Terminal was tot 2010 in gebruik door fruitoverslagbedrijf Seabrex. De laatste jaren werd de terminal al gebruikt voor de opslag van non ferro metalen.

Meer… Port of Rotterdam