Innovatieve en duurzame Texelstroom te water gelaten 

In de Spaanse stad Bilbao is op donderdag 30 juli de Texelstroom te water gelaten. De nieuwe veerboot zal vanaf medio 2016 als dienstboot de overtocht gaan verzorgen tussen Den Helder en Texel op een efficiëntere en milieuvriendelijkere manier. ‘Dit is een absolute mijlpaal,’ zegt directeur Cees de Waal van TESO. ‘Jaren terug hebben we de uitgangspunten bepaald waar de nieuwe veerboot aan zou moeten voldoen, vanaf dat moment is veel tijd geïnvesteerd in onderzoek en in het opstellen van het basic design, vervolgens hebben we de bouw aanbesteed, in december 2014 werd de kiel gelegd en nu ligt de Texelstroom aan de kade.’ 

Exact om 16.40 uur ging de Texelstroom te water. Op dat moment was het waterniveau van de rivier bij de werf hoog genoeg om de veerboot achterwaarts van de helling te laten glijden. Kiran de Waal-Sukhai, echtgenote van Cees de Waal, verrichtte de doop. Geheel in de traditie van TESO. Als de Texelstroom medio volgend jaar in de vaart is genomen, krijgt de vervoerskwaliteit tussen Den Helder en Texel weer een positieve impuls: wachttijden worden opnieuw aanmerkelijk korter. En Texel beschikt straks over één van de duurzaamste veerverbindingen ter wereld.

Verduurzaming van de veerdienst 
De Texelstroom maakt gebruik van innovatieve technieken die ook nog eens goed zijn voor het milieu: de boot vaart op gas en zwavelarme diesel, aan boord wordt ‘grijs’ water gebruikt en er zijn 700 vierkante meter zonnepanelen op de Texelstroom bevestigd.

‘Vanwege het verbrede bovenvoertuigdek is het salondek ruim 600 m2 groter dan op de Dokter Wagemaker,’ vervolgt De Waal, ‘dit stelt ons bijvoorbeeld in staat om de horeca aan boord anders vorm te geven, met als doel om de passagiers beter van dienst te kunnen zijn.’

De volgende fase is de afbouw van de Texelstroom. Ook dat gebeurt bij scheepswerf La Naval in Bilbao. Naar verwachting is de veerboot aan het einde van dit jaar gereed voor vertrek naar Nederland. Dan zal de Texelstroom zelf via de Golf van Biscaje en het Kanaal naar Texel varen. Deze vaartocht zal circa drie dagen in beslag nemen. Na aankomst op Texel zal eerst getest worden of het schip goed in de installaties in de beide veerhavens past en daarna vindt de overdracht aan TESO plaats.

Vervolgens start een kennismakingstraject voor de TESO medewerkers, om zo snel mogelijk vertrouwd te raken met hun nieuwe boot, onder andere met trainingen en opleiding aan boord. Na diverse proefvaarten zal de Texelstroom tegen de zomer van 2016 vast ingezet gaan worden als dienstboot. ‘We verheugen ons er nu al op om de Texelstroom als dienstboot in de vaart te brengen,’ zegt De Waal. ‘We zijn vooral erg benieuwd naar de reacties van de reizigers.’

Sinds 1907 en Koninklijk 
De Koninklijke N.V. Texels Eigen Stoomboot Onderneming onderhoudt sinds 1907 de veerdienst tussen Texel en het vaste land. Van de ruim 3.100 aandeelhouders zijn de meesten Texelaar. Sinds de oprichting is het doel van TESO onveranderd: het verzorgen van een goede, betaalbare bootverbinding tussen Texel en de vaste wal. ‘TESO is een bedrijf dat durft te investeren met een visie op de lange termijn, dat is mogelijk dankzij de bijzondere eigendomsstructuur. Die stelt TESO in staat om niet aandeelhouderswinst centraal te stellen, maar in plaats daarvan oprecht te investeren in kwaliteit en bereikbaarheid in het belang van alle gebruikers van de veerdienst en haar omgeving.’

Meer… TESO