Volop kansen voor innovatieve Nederlandse superjachtbouwers

Jachtwerven wereldberoemd om innovatief vermogen en vakmanschap, Nederland marktleider in superjachten langer dan 40 meter, Vernieuwing bedrijfsmodel nodig voor zonnige toekomst sector.

Innovaties Nederlandse jachtwerven genieten internationaal aanzien
Nederland loopt voorop in de wereld van superjachten dankzij innovatief vermogen en vakmanschap. Daarmee heeft het zich stevig gevestigd in de internationale top van superjachtbouwers. Met name op het vlak van innovatie en duurzaamheid onderscheiden jachtbouwers zich van de buitenlandse concurrentie. Zo worden brandstofbesparende vernieuwingen in het ontwerp van de romp en energiezuinige motoren in Nederland bedacht en toegepast. Samenwerking met kennisinstituten heeft geleid tot hybride aandrijfsystemen en er wordt baanbrekend werk verricht als het gaat om vermindering van geluid en trillingen. Onderling werken de Nederlandse superjachtbouwers goed samen en wisselen personeel uit om pieken op te vangen. Ondanks de stevige internationale positie blijft de onderlinge concurrentie groot en is wereldwijd sprake van overcapaciteit waardoor de marges relatief klein zijn. Het is daarom belangrijk voor de Nederlandse jachtbouwers om hun onderscheidend innovatief vermogen en vakmanschap meer te promoten, benadrukken ABN AMRO en HISWA in het rapport ‘Volop kansen voor innovatieve Nederlandse superjachtbouwers’, dat vandaag is verschenen.

Potentiële klantenkring superjachtbouwers ziet groei tegemoet
Vorig jaar werden 16 superjachten van meer dan 24 meter lang geleverd en kregen de 16 Nederlandse werven er 27 opdrachten bij. Nederland is wereldwijd marktleider in de groeiende categorie superjachten langer dan 40 meter. De gemiddelde prijs per superjacht ligt met 41 miljoen euro dan ook ver boven het wereldwijde gemiddelde van 24,4 miljoen euro. Het marktaandeel van Nederland is 17 procent, daarmee hoeft het alleen spelers als Italië (37 procent marktaandeel) en Duitsland (19 procent marktaandeel) voor zich te dulden. De totale omzet van deze niche-industrie is 3,8 miljard euro en de potentiële klantenkring voor superjachtenbouwers groeit gestaag. Volgens onderzoeksbureau Knight Frank zijn er nu ruim 1.800 miljardairs en ruim 38 duizend miljonairs met een vermogen boven de 100 miljoen dollar en dat aantal zal de komende 10 jaar met een derde groeien.

Buiten het eigen dok denken om klanten te ontzorgen en te verrassen
Nederland heeft een ijzersterke positie binnen de nichemarkt van superjachten, maar moet blijven vernieuwen en ontwikkelen om die positie te verstevigen. De race om wie het grootste schip kan maken, vereist continu grote investeringen. Volgens ABN AMRO is groter niet per definitie beter. “Er liggen kansen als de superjachtenbouwers ook buiten het eigen dok durven te denken en de klant verder wil ontzorgen of juist verrassen”, zegt Roderick Vos, Sectoranalist Industrie van ABN AMRO. “Een superjacht heeft onderhoud, bemanning en brandstof nodig. Door deze diensten aan te bieden, blijft een superjacht verbonden aan de werf. Qua onderhoud lopen de Nederlandse werven door hun ligging nu omzet mis. Het is verstandig om de mogelijkheden voor een onderhoudswerf in het buitenland te verkennen. Ook het beheren van Commercial Cruising Vessels – superjachten ingezet voor commerciële doeleinden – vanuit Nederland biedt kansen om de omzet voor de gehele keten te vergroten. Tot slot is het zaak om de volgende generatie te interesseren voor een baan in de maritieme sector, zodat het vakmanschap behouden blijft. Als de superjachtenbouwers zich blijven ontwikkelen op het vlak van innovatie en dienstverlening en dit Nederlandse erfgoed blijven promoten – bijvoorbeeld tijdens SAIL 2015 – dan gaat de Nederlandse jachtenindustrie een zonnige toekomst tegemoet.”