Formaco Forgings & Castings rondt leveringen aan grootste hijsschip af

Met de naderende voltooiing van Allseas vlaggenschip ‘Pioneering Spirit’ kun je gerust spreken over een uniek staaltje scheepsbouwkunde. Je hebt het hier dan ook over het grootste hijsschip ter wereld, met een lengte van 382 meter en een totale breedte van 124 meter. Het hefvermogen van deze reus op het water is 48.000 ton. Er is een investering mee gemoeid van zo’n 2,4 miljard Euro. Het schip is gebouwd voor het installeren en verwijderen van olie- en gasplatforms op zee. Bij de bouw moest aan de hoogste specificaties worden voldaan. Het spreekt vanzelf dat dit ook gold voor de vele toeleveranciers die de hooggekwalificeerde delen voor de bouw van dit schip mochten leveren. Alleen de allerbesten kwamen in aanmerking voor de levering van de vele hoogwaardige onderdelen en samenstellingen. Één daarvan is Formaco Forgings en Castings uit Haps. Een gesprek met Hans ten Hoove van Formaco.

“Petje af voor de medewerkers van Allseas die de bouw van dit gigantische schip voor elkaar hebben gekregen. Gelukkig hebben wij samen met Allseas de levering van een behoorlijk aantal onderdelen tot een goed einde weten te brengen. We hebben dan ook een groot aantal smeeddelen voor met name het hefsysteem, het zogeheten topsides lift system, mogen leveren. Wij zijn als leverancier en projectmanager wel wat gewend als het om het leveren van smeed- en gietdelen ten behoeve van de Nederlandse scheepsbouw en Offshore industrie gaat, maar met het tot een goed einde brengen van dit project mogen we gerust spreken van weer een hoogtepunt binnen Formaco”, aldus Hans ten Hoove.

FMA Forgiatura  Moderna Arese
Hij vervolgt: “Onze dank gaat ook uit naar onze partner en toeleverancier van hoogwaardige smeeddelen, het Italiaanse familiebedrijf FMA –Forgiatura Moderna Arese, dat met haar ca. 130 medewerkers in staat is om zowel kleine alsook enorme onderdelen, al dan niet bewerkt, in elke gewenste metaalsoort te leveren voor de steeds veeleisender wordende wereldwijde scheepsbouw. Waren het de eerste levering gesmede assen en ringen voor de draaipunten van het topsides lift system van de ‘Pioneering Spirit’, de laatste leveringen waarmee wij afsloten omvatten in totaal 72 smeedstukken. Menshoge blokken en assen uit S460 gemodificeerd materiaal met een totaalgewicht van 350 ton; allen gesmeed-stalen onderdelen voor de zogeheten yoke foundation supports en adapter box, het hefmechanisme wat de platforms op moet tillen”.

Netwerk van leveranciers
“Zonder ons netwerk van hooggekwalificeerde Europese toeleveranciers zouden we dit soort projecten niet tot een goed einde kunnen brengen. Als een spin in het web beheerst en bestuurt Formaco Forgings & Castings het hele toeleveringsnetwerk van bedrijven, waarmee al jarenlang op vertrouwensbasis wordt samenwerkt. Alleen de allerbeste bedrijven komen daarvoor in aanmerking. Wij kennen deze bedrijven door en door als onze vaste partners en weten wat hun mogelijkheden zijn. Alleen hierdoor mag, en kun je leveren aan topbedrijven als Allseas”, aldus Hans ten Hoove.

Groot, groter, grootst
“Al is het huidige project enorm, bij Allseas wordt alweer gedacht aan de bouw van een nóg groter schip dan de ‘Pioneering Spirit’. Dit om ook de allergrootste booreilanden wereldwijd op te kunnen tillen. Het nieuwe schip krijgt een hefcapaciteit van 72.000 ton met een ruimte tussen de boegsecties van 72 meter. Aan ons de taak als Formaco, om bij deelname wederom ons beste beentje voor te zetten. Wij, en onze toeleveranciers zijn er klaar voor!”, aldus een enthousiaste Hans ten Hoove. Formaco Forgings & Castings presenteert dit jaar haar mogelijkheden op de “Offshore Energy” te Amsterdam, 13 en 14 oktober en op “Europoort” Rotterdam 3-6 november.

Meer… www.formaco.nlwww.fmaspa.it en www.allseas.com