Sleutelfiguren uit een halve eeuw scheepsbouw vertellen hun verhaal

Nederlandse Scheepsbouw. Dynamiek in dertig gesprekken. De Nederlandse scheepsbouw maakt heden ten dage deel uit van een krachtige maritieme sector, die zowel landelijk als wereldwijd een belangrijke rol speelt. Toch wordt in de herinnering van velen de naoorlogse scheepsbouw gedomineerd door bedrijfssluitingen, overheidssubsidies en de RSV-enquête. Hoe kon de sector overleven? Die vraag was het prikkelende uitgangspunt voor een boek over een halve eeuw Nederlandse scheepsbouw.

Maritiem historica Joke Korteweg voerde dertig gesprekken met leidende personen uit de sector: scheepsbouwers, academici, ambtenaren en politici. Allen mensen die invloed hebben gehad – en soms nog steeds hebben – op de ontwikkelingen in de scheepsbouw in de afgelopen vijftig jaar. Onder hen illustere namen als scheepsbouwer Kommer Damen of oud-minister Harry Langman. Dertig interviews met mensen die ‘erbij waren’ en vanuit hun eigen perspectief vertellen hoe het er in die veelbewogen decennia aan toe ging, en waarom. Een bijzondere aanpak: niet eerder werd de recente scheepsbouwgeschiedenis op deze manier benaderd.

Actuele geschiedenis
Dit boek vormt  een aanzet tot uitgebreider onderzoek. Hoewel er kasten zijn volgeschreven over de geschiedenis van individuele Nederlandse scheepswerven, is er niet één professionele studie te vinden die de sector als geheel onder de loep neemt. Het Van der Weele-Schipper Fonds heeft nu het initiatief genomen tot een integrale geschiedschrijving op academisch niveau van de Nederlandse scheepsbouw vanaf het midden van de negentiende eeuw tot heden.

Historici noemen dat de ‘moderne scheepsbouw’; de bouw van schepen sinds de invoering van ijzer en staal en mechanische voortstuwing.  HierinHierin komen vragen aan de orde als: wat was de rol van de ondernemer of de overheid? Welke rol spelen innovatie, onderwijs of de vakbonden in deze periode? Dit onderzoek, dat uitgevoerd wordt in samenwerking met onder andere de Erasmus Universiteit Rotterdam en het Maritiem Museum Rotterdam, dient niet alleen de geschiedschrijving; deze kennis is ook van belang voor de huidige en toekomstige generatie ondernemers in eendeze sterk fluctuerende bedrijfstak als de scheepsbouw.

Over de auteur
Dr. J.E. (Joke) Korteweg is maritiem historica en is gespecialiseerd in de geschiedenis van de negentiende- en twintigste-eeuwse scheepsbouw en waterbouw. Zij schreef daarnaast over onder meer zeesleepvaart en kaapvaart en was eind- en beeldredacteur van de Canon van ons maritiem verleden. Recent schreef zij 70 jaar IHC Merwede, over de naoorlogse geschiedenis van de bouw van baggermaterieel in Nederland.

Nederlandse Scheepsbouw. Dynamiek in dertig gesprekken
Uitgave: Van der Weele-Schipper Fonds / Uitgeverij Boekschap
Auteur: Joke Korteweg
Redactie: Marlies Hummelen
Gebonden, 220 pagina’s, 123 illustraties
ISBN 978-94-90357-12-2 / NUR 466
Prijs 32,50