Damen speelt met nieuwe OPV in op de vraag naar multi-mission platforms

Op 20 april gaf Damen tijdens de jaarlijkse OPVs & Corvettes Asia Pacific-conferentie in Singapore een sneak preview van de nieuwe, 2e generatie OPV’s (Offshore Patrol Vessels). Design & Proposal Manager Piet van Rooij van Damen legt uit hoe deze nieuwe OPV is toegerust voor uiteenlopende missies.

Deze nieuwe generatie flexibele Damen-OPV’s bestaat uit zeer efficiënte en verbazingwekkend veelzijdige schepen. De romp van deze 2e generatie OPV’s is ontworpen volgens het beroemde bijlboeg-ontwerp (Sea Axe) van Damen. Dankzij deze rompvorm hebben deze schepen een uitstekende zeegang en een uitzonderlijk lage verticale versnelling. Dit maakt het een uiterst comfortabel schip, zelfs bij storm. Aangezien de romp zodanig is ontworpen dat de waterweerstand zo laag mogelijk is, is de nieuwe OPV zeer energiezuinig en kan hij snelheden van 25/26 knopen behalen.

Dankzij drie nieuw ontwikkelde multi-mission-locaties (namelijk de brug, de hangar en het ruim), is het schip het toonbeeld van veelzijdigheid. De MM Bay (Multi-Mission Bay) kan worden uitgerust met speciale mission-modules (bijv. mission-containers) voor uiteenlopende operaties, zoals bestrijding van piraterij, drugsbestrijding, AMW (anti-mining warfare), zoek- en reddingswerk, enz. De MM Bay is daarnaast uitgerust met een 9 meter lange RHIB (rigid-hulled inflatable boat), die via een speciale slipway in de achtersteven van het schip kan worden gelanceerd terwijl de OPV blijft doorvaren. Bij de door Damen gebouwde Holland Class Ocean Patrol-schepen voor de Nederlandse marine is al gebleken dat dit systeem tot operaties onder SS 5-omstandigheden veilig is.

In tegenstelling tot bij andere OPV’s bevindt het commando- en controlecentrum (het C2 Centre) zich direct achter de brug. Damen noemt deze ontwikkeling de MM Bridge (Multi-Mission Bridge). De twee ruimtes kunnen worden gescheiden door een geblindeerde schuifwand. De kans dat OPV’s deelnemen aan gevechtsmissies is kleiner dan bij een fregat. Tijdens een missie kan de schuifwand worden neergelaten, waardoor in het C2 Centre een beter zicht op de situatie ontstaat, en de officieren in het C2 Centre de situatie onmiddellijk met eigen ogen kunnen zien.

Piet van Rooij zegt: “De huidige OPV’s komen minder vaak in een gevechtssituatie terecht dan fregatten, maar het blijft cruciaal voor een OPV dat de coördinatie tijdens een ‘achtervolging’ snel en doelmatig gebeurt.

De MM Hanger (Multi-Mission Hangar) biedt ruimte aan een 11-tons NH-90-helikopter, in combinatie met een UAV (onbemand luchtvaartuig), zoals de Boeing ScanEagle®. De MM Hangar is zodanig ontworpen dat de OPV-bemanning zowel de helikopter als de UAV kan gebruiken, zonder dat een van beide hoeft te worden verplaatst. Daarnaast is er ruimte voor de opslag van onderdelen en een werkplaats voor zowel de helikopter als de UAV.

De 2e generatie OPV’s van Damen is verkrijgbaar in een standaarduitvoering in vier series [afmetingen]:
•     75  meter  –     1400  ton
•     85  meter  –     1800  ton
•     95  meter  –     2400  ton
•   103  meter  –     2600  ton

Meer… Damen