Split nu in het voordeel van Dongfeng

De split die afgelopen vrijdag in de zes boten sterke vloot ontstond, werkte vannacht in het voordeel van Dongfeng Race Team. De Chinees/Franse Volvo Ocean 65 nam als koploper van de oostelijke groep de leiding over van Team Alvimedica als meest westelijke boot.

De split die afgelopen vrijdag in de zes boten sterke vloot ontstond, werkte vannacht in het voordeel van Dongfeng Race Team. De Chinees/Franse Volvo Ocean 65 nam als koploper van de oostelijke groep de leiding over van Team Alvimedica als meest westelijke boot. De oostelijke groep profiteerde van meer druk in de zeilen op weg naar het waypoint bij Recife op het oostelijke punt van Brazilie. Het Nederlandse Team Brunel zeilt in tweede positie.

Daarmee krijgt de zesde etappe van de Volvo Ocean Race 2014-15 wederom een nieuwe aanvoerder. Will Oxley, navigator van Team Alvimedica, vroeg zich op vrijdag 24 april nog voor de camera af of de toenemende wind in het oosten zou opwegen tegen de extra af te leggen mijlen om daar te komen. Het antwoord blijkt dus ‘ja’ te zijn.

Tot grote opluchting van Dongfeng-schipper Charles Caudrelier (FRA), die het eind vorige week lastig had met de variabele condities. Toch viel het kwartje gisteren zijn kant op en kon hij alvast de koppositie van de oostelijke groep overnemen. In zijn blog van zaterdag 25 april schreef hij: “We hebben zoveel nadeel gehad van de wolken, maar ik moet toegeven dat de laatste in ons voordeel werkte. De wind was erg licht en onstabiel. Iedereen heeft zijn goede en slechte momenten gehad. Dat drukt zwaar op je zenuwen, want geen enkele winst is blijvend. Een wolk kan je in een uur tijd terug bij af brengen. Sinds de avond echter is de bries wat stabieler en we gaan hard. Dat is goed nieuws, want een mast wisselen, is nooit zonder gevolgen. En een mast tunen in slechts 2 uur in 20 knopen wind op de avond voor de start, is verre van ideaal.”

Vannacht plukten Dongfeng en zijn collega’s in het oosten dus de vruchten van een constante bries van 10-12 knopen, terwijl Team Alvimedica en Abu Dhabi Ocean Racing het met 9-10 knopen moesten doen. Alvimedica voer toen als meest westelijke boot 45 nautische mijlen ten westen van Dongfeng.

Naar het noorden
Op vrijdag 24 april moest het gebeuren: de lang verwachte overstagmanoeuvre naar het noorden. Team Alvimedica ging als eerste, terwijl de rest door zeilde richting het oosten en dus meer mijlen maakte. Daarmee was de split een feit. Abu Dhabi Ocean Racing koos aanvankelijk voor de conservatievere optie om bij de vloot te blijven, maar kroop gisteren meer naar het westen. Dat betekent dat ook Abu Dhabi-schipper Ian Walker en zijn mannen vannacht in minder druk enig verlies moesten incasseren.

De verschillen in de top drie zijn klein, want de afstand tussen Dongfeng en MAPFRE in derde positie bedraagt slechts 7,5 nm. Klassementaanvoerder Abu Dhabi Ocean Racing vaart momenteel als laatste op 16 nm achterstand.

Caudrelier: “Deze Volvo Ocean Race is echt iets anders. De overstap naar One Design heeft deze race veranderd en veel moeilijker gemaakt. Het permanente contact met onze concurrenten is vermoeiend en stressvol. De intensiteit lijkt op die van de Figaro (solo offshore wedstrijdcircuit in Frankrijk). Alleen duren de etappes nu 20 tot 24 dagen, in plaats van 4. Natuurlijk zijn we met 8 zeilers aan boord en met heel wat minder boten op het water, maar het niveau is zo gelijkwaardig.”

Meer… Volvo Ocean Race