Heinen & Hopman en Blygold renovatiewerkzaamheden op de Zr.Ms. Rotterdam

Het reinigen van luchtkanalen en het coaten van warmtewisselaars op een schip is “andere koek” dan in een gebouw. Dat werd weer eens duidelijk tijdens de ingrijpende renovatiewerkzaamheden op de Zr.Ms. Rotterdam, begin dit jaar.

Vorig jaar besloot de Koninklijke Marine de Zr. Ms. Rotterdam – een Amfibie transportschip – grondig te laten renoveren. Onderdeel van de opdracht, betrof het reinigen van de luchtkanalen, het schoonmaken van alle warmtewisselaars en het coaten van de luchtbehandelingskast. Daarbij was het uitgangspunt het schip voor de komende 15 jaar te vrijwaren van problemen op dit gebied.

Op zee
En problemen op zee ontstaan op dit gebied relatief makkelijk. Door de aanwezigheid van zout, maar ook door de constante aanzuig van zeelucht, ligt het gevaar van corrosie altijd op de loer. En corrosie tast zowel de warmtewisselaars aan, als de werking van de luchtbehandelingskast. En zonder airconditioning is het leven op dit soort werkschepen allerminst aangenaam. Vooral als het schip wekenlang rond de evenaar cirkelt, voor een internationale missie. ‘De Koninklijke Marine hecht veel waarde aan de gezondheid van haar medewerkers, daar hoort dus ook een gezond en veilig binnenklimaat bij.’ Aan het woord is Sjaak van Hoorn, Technisch Adviseur Blygold. Zijn bedrijf werd als specialist in het reinigen van luchtkanalen en het coaten van warmtewisselaars eind vorig jaar door Heinen & Hopman naar voren geschoven.

Luchtkanalen
Toch had ook Blygold het aanvankelijk lastig op de Zr. Ms. Rotterdam. Een schip is namelijk anders dan een gebouw. Zijn daar de luchtkanalen doorgaans duidelijk zichtbaar en eenvoudig toegankelijk; op een schip zijn ze efficiënt “verstopt” – vaak boven het plafond – en daardoor nauwelijks bereikbaar. Bovendien zijn ze vaak slim weggewerkt en opgedeeld in segmenten, vanwege het zinkgevaar. Daar kwam bij dit schip bij dat adequate tekeningen ontbraken, omdat in de jaren negentig nauwelijks iets was gedigitaliseerd.

Door het maken van kleine openingen, kon Blygold metingen doen naar de aard (microbiologische) en de mate van vervuiling. Na deze inspectie, volgde een reiniging van alle luchtkanalen en werden deze data opgeslagen in een rapportage. Hierin kwamen later ook de gegevens over het coaten van alle warmtewisselaars en de optimalisatie van de negen luchtbehandelingskasten te staan. Jaco Heinen, projectleider H&H: ‘Vooral met deze rapportage is onze opdrachtgever erg blij. De Marine wil het beste voor haar personeel, en dus is zij altijd op zoek naar zekerheid en betrouwbare data. Door deze rapportage hebben ze garanties gekregen, voor de komende tien tot vijftien jaar.’

Meer… Heinen & Hopman en Blygold