Transportsector heeft mooi jaar in vooruitzicht, maar 2016 kent minder groei

Panteia verwacht voor het totale goederenvervoer een groei van 1,9% in 2015. Dit blijkt uit de 24e editie van de Korte Termijn voorspeller van Panteia. De wereldeconomie leeft op door de lage olieprijzen. De economische vooruitzichten voor Nederland zijn, in het geheel genomen, beter geworden sinds de vorige Korte Termijn Voorspeller (KTV) van 18 december. In Nederland zorgt dat voor meer internationaal vervoer richting de buurlanden. Op de binnenlandse markt is het vertrouwen de laatste maanden positief gebleven bij zowel producenten als consumenten.

Over het volgende jaar, 2016 is Panteia wat minder optimistisch. De Nederlandse economische groei staat naar verwachting op een lager pijl. Duitsland drukt een grote stempel op de volumes. Panteia verwacht volgend jaar een langzame afbouw van het vervoer van goederen die traditioneel richting Duitsland worden vervoerd. Dit zijn bijvoorbeeld ertsen en energie producten, zoals steenkolen. Daarentegen wordt er nog steeds groei verwacht ten opzichte van 2015, 1,5% meer volume.

Wegvervoer grootste stijger
Er wordt in 2015 een groei van 1,9% in het wegvervoer voorspeld. Dat is 13 miljoen ton meer dan in 2014. Qua volume zijn de verwachtingen voor het tankervervoer over de weg gunstig. De groei voor het vervoer van eindproducten en containers worden gezien als gemiddeld. Voor 2016 verwacht Panteia een groei van 1,7% vervoerd volume. Dat is 12 miljoen ton meer. Daarmee groeit in 2016 het wegvervoer het hardst van alle modaliteiten.

Binnenvaart, binnenlandse en buitenlandse veranderingen
De transportindex voor de binnenvaart nam in 2014 sterk toe ten opzichte van 2013. Voorlopig is er in 2015 een kleine toename in het aantal reizen ten opzichte van 2014. De recente opening van het Maximakanaal bij Den Bosch zorgt voor lagere transportkosten van en naar Veghel. Middelgrote schepen nemen daarmee de plaats in van de kleinere schepen (CEMT II en kleiner). De middelgrote schepen hebben hierdoor genoeg lading te vervoeren, maar de kleine schepen moeten elders op zoek naar lading. Bedrijfseconomisch gezien presteerden de afgelopen periode de kleinere en middelgrote schepen (CEMT IV en kleiner) naar behoren. Met betrekking tot het internationale vervoer is het beeld gemengd. In 2015 verwacht Panteia gemiddelde groei, maar in 2016 zwakt die groei af. Op het totaal vervoer voor de binnenvaart wordt dit jaar 1,8% meer volume verwacht en in 2016 0,9% meer volume.

Spoorkosten lopen minder hard op, groeivoorspelling blijft gehandhaafd
De kosten voor spoorvervoer lopen op. De gebruikersvergoeding van het spoorvervoer in 2015 is minder hard gestegen als oorspronkelijk gepland. In eerste instantie was een verhoging van 30% gepland, maar het is een trapsgewijze verhoging van 10% geworden in 2015 en 10% in 2016. In vergelijking tot andere modaliteiten is dit alsnog een flinke stijging. Waar het spoorvervoer met prijsverhoging te maken heeft, is de binnenvaart, zeevaart en het wegvervoer goedkoper uit qua brandstof. Dit zorgt op een aantal bestaande trajecten voor concurrentie. Desondanks wordt er door marktpartijen ingezet op spoorvervoer op andere trajecten. Ten opzichte van de vorige KTV wordt de voorspelling gehandhaafd, de verwachting is nog steeds 2,8% meer volume. Voor het jaar 2016 wordt er een groei van 1,1% verwacht.