De eerste twee Van der Velden® FLEX-tunnelsystemen verkocht

Van der Velden Marine Systems viert de verkoop van  de eerste twee Van der Velden® FLEX-tunnelsystemen. Het brandstofbesparende aandrijfsysteem werd gerealiseerd in nauwe samenwerking met het Duitse Development Centre for Ship Technology and Transport Systems. Van der Velden, een dochteronderneming van Damen, beschouwt de orders als een positief teken; de markt voor de binnenvaart is volgens Van der Velden klaar voor oplossingen die zorgen voor een groter voortstuwend vermogen bij een lager brandstofverbruik.

De eerste order voor een FLEX-tunnel was voor een vaartuig wat gezamenlijk met partner Rhenus beheerd wordt. De werkzaamheden van Van der Velden omvatten een uitgebreid pakket aan voortstuwingselementen, waaronder een stuurinrichtingen met profielroeren, propellers, sproeiers en hydrospoilers. Een LCD-alarm en -display en een type 4DS 2000 FLEX-tunnel, die in-house gebouwd zijn bij Van der Velden in Krimpen aan de Lek in Nederland, completeren het pakket. Het 110 meter lange schip en de installatie van de FLEX-tunnel zijn gerealiseerd op de Orsova Shipyard in Roemenië. Na de tewaterlating op 9 maart zal het schip naar Nederland gaan voor de afbouw, op tijd voor de definitieve oplevering in de zomer.

De tweede order was voor de door LNG (vloeibaar gas) aangedreven Ecoliner van Damen die door velen wordt gezien als Europa’s groenste binnenvaartschip. Ook dit schip zal naar verwachting deze zomer opgeleverd worden. Van der Velden heeft hiervoor de type 4DS 1500 FLEX-tunnel geleverd die bij de propeller met een diameter van 1,5 meter hoort, alsook vier Dolphin XR-roeren. De Ecoliner laat zien hoe het FLEX-tunnelsysteem in combinatie met andere energiebesparende innovaties kan worden gebruikt om zo wel 25% te kunnen besparen op de brandstofkosten.

Door het installeren van een FLEX-tunnelsysteem kunnen eigenaren van binnenschepen en kustvaartuigen profiteren van een verbeterde besturing en snelheid, terwijl ze tegelijkertijd tot wel 10% besparen op de brandstofkosten. Het intrekbare tunnelsysteem zorgt bij lege en beladen schepen en bij alle waterdiepten in rivieren en kanalen voor een optimale waterdoorstroming. Het FLEX-tunnelsysteem wordt in de meeste situaties, als schepen geladen zijn en in diepere wateren varen, ingetrokken om de hydrodynamica te verbeteren. Het FLEX-tunnelsysteem heeft vooral nut bij het varen in ondiep water, waar het zorgt voor voldoende waterstroming naar de propellers zodat deze hun efficiëntie kunnen behouden.

Meer… Damen