LBC Tank Terminals en Havenbedrijf Rotterdam investeren gezamenlijk in nieuwe steiger

Het Havenbedrijf Rotterdam en onafhankelijk tankopslagbedrijf LBC Tank Terminals hebben een lange termijn overeenkomst gesloten voor het bouwen van een nieuwe steiger voor de LBC terminal in de Botlek in Rotterdam. “Deze nieuwe steiger is de eerste en een zeer belangrijke stap in de expansie van onze terminal in Rotterdam.  De groeiende import van vloeibare chemicaliën  naar Europa resulteert in een stijgende vraag naar opslagtanks in hubs zoals Rotterdam. Deze investering laat ons toe om bijkomende opslagcapaciteit aan te bieden en om nog beter aan de vraag van bestaande en nieuwe klanten te beantwoorden”, aldus Luc Jorissen, LBC Business President.

“Deze ontwikkeling past uitstekend in onze ambitie om de nautische infrastructuur te versterken en de flexibiliteit en het serviceniveau van de Rotterdamse tankterminals verder te vergroten”, aldus Allard Castelein, CEO Havenbedrijf Rotterdam.

De steiger
De steiger wordt voorzien van vier ligplaatsen, twee voor zeeschepen en twee voor lichters. Hierdoor verviervoudigt de steigercapaciteit van de LBC terminal. De steiger wordt gebouwd om zeeschepen met een diepgang tot maximaal 13 meter te kunnen faciliteren.

De steiger wordt in twee fases gebouwd. De eerste fase met twee ligplaatsen is medio 2016 operationeel. De volledige steiger wordt begin 2017 opgeleverd. LBC is dan in staat om twee parcel tankers tot 40.000 DWT tegelijk te behandelen.

Aanvullende investeringen
Tegelijkertijd met de realisatie van de nieuwe steiger investeert LBC in de uitbreiding van haar Rotterdamse terminal tot een capaciteit van 250.000 m³, een verdrievoudiging van de huidige capaciteit. De eerste expansie van 36.000 m³ zal in de tweede helft van 2016 operationeel zijn.

Alle nieuwe tanks waarvan een groot aantal in roestvrij staal, zullen uitgerust worden voor de opslag van een breed gamma vloeibare chemicaliën inclusief dampverwerking en verwarmingsinfrastructuur. Tevens investeert LBC in de verbetering en uitbreiding van de bestaande tankwagen- en spoorverladingsinfrastructuur waardoor afhandelingstijden aanzienlijk verkort kunnen worden.

Meer… Port of Rotterdam