De Costa Group is drijvende kracht achter de Europese cruisemarkt

Cruisemarkt analyse 2014: de Costa Group is marktleider in alle grootste markten van continentaal Europa. Michael Thamm, CEO van de Costa Group: “meer dan de helft van de groei in passagiers van de laatste vijf jaar is gerealiseerd door de Costa Group (Costa en AIDA).”

De huidige analyse van CLIA (Cruise Lines International Association) tijdens de Cruise Ship Miami 2015 Exhibition laat op imposante wijze zien dat de cruise ‘boom’ over het algemeen wereldwijd doorzet. In 2014 spendeerden vijf van de tien passagiers uit continentaal Europa hun vakantie aan boord van een schip van de Costa Group.

“Onze positie als marktleider in de belangrijkste Europese markten is een stimulans om onze gasten een unieke vakantie-ervaring te bieden en te allen tijde de beste service te verlenen. Vijf van de tien Europese gasten boeken hun cruise al bij ons. Ik wil de gasten bedanken voor hun vertrouwen, evenals onze talloze trouwe verkooppartners voor hun support. Wij breiden onze positie als marktleider in Europa verder uit, evenals in Azië, met een verscheidenheid aan innovaties en sterke groei”, aldus Michael Thamm, CEO van de Costa Group.

In november 2014 bracht het bedrijf het nieuwe vlaggenschip Costa Diadema (4,947 passagiers en 133,019 bruto tonnage) in de vaart. Dit schip onderstreept de nieuwe merkpositionering van Costa Cruises als ‘Italy’s Finest’ met diverse exclusieve samenwerkingen (bijv. Illy en Ferrari) en unieke ervaringen. De vloot van de Costa Group wordt in 2016 met twee schepen uitgebreid: deze zijn momenteel in aanbouw voor AIDA bij Mitsubishi Heavy Industries/ Nagasaki (Japan).

De huidige CLIA analyse laat snelle ontwikkelingen van passagiersaantallen zien op de belangrijkste Europese cruisemarkten. Op dit gebied is de Costa Group marktleider op alle belangrijke continentaal Europese cruisemarkten. Italië is de derde grootste cruisemarkt van Europa. In de 2014 analyse is Costa marktleider. Duitsland is marktleider in Europa en wereldwijd de nummer twee cruisemarkt na de Verenigde Staten. Met AIDA en Costa is de Costa Group in Duitsland de duidelijke marktleider, elke seconde boekt een Duitse passagier een cruise bij de Costa Group merken. Frankrijk is nu nummer vier in Europa, met een imposante groei – met een marktaandeel van 45% is Costa hier duidelijke marktleider en realiseert tevens een hogere groei dan gemiddeld. In Spanje is de Costa Group met een aandeel van 40% eveneens marktleider.

Daarnaast neemt de Costa Group ook een leidende positie in op de cruisemarkt in Azië. Ongeveer vier van de tien boekingen in de snel groeiende Chinese markt is voor Costa schepen. Dit komt goed tot uiting in de reis van de Costa Atlantica die momenteel een 86-daagse Rond-de Wereldcruise maakt voor Chinese passagiers. Vanaf april is de Costa Serena het derde schip dat cruises vanuit China aanbiedt.