Vliegende start voor Next Generation Shipyards

Albert Keizer realiseert met zijn nieuwe werf Next Generation Shipyards een vliegende start. De eerste opdracht voor de bouw van een zeegaand snelvarend motorschip is binnen, diverse  bedrijven hebben het onderhoud van hun crewtenders, surveyvaartuigen en andere werkschepen uitbesteed aan de werf en ook de verkoopbemiddeling neemt inmiddels serieuze vormen aan.

Het aantal opdrachten neemt zelfs zo snel toe dat Keizer naast uitbreiding in bedrijfsruimte ook op zoek is naar drie nieuwe scheepsbouwers om zijn team van vijf medewerkers te versterken. ‘De belangstelling voor onze werf is echt fantastisch. Wij hebben nu twee hallen met een totaal vloeroppervlak van 700 m2. Die zijn inmiddels volop in gebruik.’  Verder zijn op de haven nog verdere uitbreidingsmogelijkheden voorhanden. ‘Dat wij van die mogelijkheden gebruik zouden maken, was eerst een droom voor de verre toekomst. Maar het wordt nu steeds reëler. Wij houden er rekening mee dat wij eind van het jaar onze faciliteiten weer verder uitbreiden.’

Sterke, solide en stoere schepen
NG Shipyards richt zich op de bouw, reparatie en onderhoud en de bemiddeling van  kwalitatief goede schepen in zowel het beroepsmatige als het luxe segment.  ‘Allemaal sterke, solide en stoere zeewaardige schepen’, verduidelijkt Keizer. ‘Daarbij kun je denken aan crewtenders,  survey vaartuigen, hydrografische onderzoeksschepen, brandbestrijdingsvaartuigen, duik support schepen, taxiboten, reddingsboten voor SAR doeleinden en schepen voor de support van windmolenparken.’  In de korte tijd dat de werf bestaat, is een eigen lijn werkschepen voor de beroepsvaart ontwikkeld. ‘Er is een NG schip voor elke toepassing en elk vaargebied’, stelt Keizer. ‘Maar natuurlijk bouwen wij ook schepen van andere ontwerpers. Wij staan breed in de markt en bouwen elk gevraagd ontwerp. Het maakt daarbij niet uit of om het casco gaat, de afbouw daarvan of om een compleet schip. Wij willen een partner zijn voor iedereen.’

Veel opdrachtgevers maken ook privé gebruik van deze vaartuigen. ‘Soms willen ze dan wel wat meer luxe en omdat wij zelf ontwerpen, ontwikkelen en bouwen, kunnen wij vrijwel alle wensen vervullen. Een voorbeeld daarvan is de NG 1550 Comfort die nu op de werf wordt gebouwd. De oorsprong is een stoer werkschip maar de uitvoering is vergelijkbaar met die van een luxe jacht. Vandaar de toevoeging “comfort”.’

Samenwerking
De werf ligt direct aan de kade van de zeegaande haven. ‘Buitengaats ligt de Waddenzee. Dit is echt een optimale plek voor een scheepswerf.’ De samenwerking met de overige bedrijven in de omgeving is uitstekend. ‘Wij kunnen bijvoorbeeld gebruikmaken van de schepenlift. Zo kunnen wij dagelijks schepen kranen tot circa 35 ton en er zijn plannen voor een schepenlift op de buitenhaven. Het havenschap zal binnenkort een kadeverlenging van 250 meter aanbrengen waardoor de mogelijkheden van de haven Lauwersoog sterk vergroot worden en ook de activiteiten zullen toenemen.’

Sterk team
Next Generation Shipyards is een nieuwe naam binnen de scheepsbouwsector. Maar dat geldt zeker niet voor het team van de werf. Directeur Albert Keizer was de afgelopen vijftien jaar directeur en aandeelhouder van No Limit Ships. Herman Boonstra, nu hoofd productie bij NG Shipyards, gaf gedurende die gehele periode leiding aan de productie op deze werf. Dirk Keizer is verantwoordelijk voor de afdeling scheepsreparatie. Hij gaf in het verleden onder meer leiding aan de afbouw van vijf loodstenders die door Barkmeijer Shipyards voor het Nederlands Loodswezen werden gebouwd. Daarnaast was hij projectleider bij Ecolutions BV, het bedrijf dat het schip van Wubbo Ockels heeft gebouwd. ‘Wij hebben een fantastisch team’, stelt Keizer.’En ik ben heel blij dat iedereen vol overtuiging heeft gekozen voor een toekomst binnen Next Generation Shipyards.’

Specificaties NG1550 Comfort:

  • Jachtarchitect                                  Fred Dorresteijn
  • Lengte over alles                            15,42 meter
  • Breedte over alles                           5,00 meter
  • Diepgang                                           0,95 meter
  • Gewicht                                             17,5 ton
  • Brandstoftanks                                3.000 liter
  • Watertanks                                       1.000 liter
  • Vuilwatertank                                   500 liter
  • Aandrijving                                       2 x Volvo D6 435 Pk 3.500 rpm
  • Maximale snelheid                         26 knopen
  • Kruissnelheid                                  24 knopen
  • Certificering                                     CE-A Ocean going
  • Aantal slaapplaatsen                      Master  Cabin voor twee personen en  een tweepersoons gastenhut

Meer… Next Generation Shipyards 

Share this article

Follow Maritiem Nieuws.nl

Carrière>

Events>

<< Dec 2019 >>
MTWTFSS
25 26 27 28 29 30 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5
Geen evenementen Geen evenementen