Grootste cruiseschip ter wereld verbouwd in Rotterdam

30 september, om 2 uur ’s nachts, arriveerde Oasis of the Seas, één van de grootste cruiseschepen ter wereld, aan de Wilhelminakade van de Cruiseport Rotterdam. Het schip van Royal Carribean verliet de Cruiseport vervolgens om 10.30 om naar het droogdok van Keppel Verolme te varen. In de tussentijd waren 5.400 passagiers en 1.500 bemanningsleden van boord gegaan, 1.000 werklieden kwamen weer aan boord om tijdens de tocht naar de Botlek alvast aan de slag te gaan met de werkzaamheden.

De 362 meter lange Oasis of the Seas lag tot 14 oktober bij Keppel Verolme voor werkzaamheden, waarna ze weer aanlegde bij de Cruiseport Rotterdam om ’s middags te vertrekken naar South Hampton. Harold Linssen, managing director van Keppel Verolme: “Wij zijn zeer verheugd dat Royal Caribbean onze werf heeft gekozen voor het onderhoud van de Oasis of the Seas. De verbouwing zorgt voor een nieuwe impuls van de ervaring aan boord, helemaal voor passagiers die regelmatig een cruise maken met dit schip. Voor Keppel Verolme is het ook een unieke manier om voor promotie te zorgen. Het is heel belangrijk voor ons om jongeren enthousiast te krijgen voor ons vak en om scholen enthousiast te krijgen voor techniek.”

Mai Elmar, directeur van Cruiseport Rotterdam: “Het is heel bijzonder wat een groot schip als de Oasis of the Seas doet met de emoties in een stad als Rotterdam. Dit bewijst weer eens hoe verweven de stad en de haven zijn. Wanneer schepen binnenkomen bij de Cruiseport, dan brengt dit de haven de stad weer binnen. Er zijn maar enkele werven in de wereld die een dergelijk groot schip kunnen ontvangen, en Keppel Verolme is daar één van. Daarnaast zijn er maar enkele cruisehavens waar een passagiersschip van dit formaat kan aanleggen en daar zijn wij één van.”

Werkzaamheden

In twee weken tijd zijn er verscheidene onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd, zoals het inspecteren en verven van de romp onder de waterlijn en het vervangen van de vloerbedekking, maar ook het inspecteren van 18 reddingsboten. Zo’n 600 ton aan materiaal is verwijderd van en uit het schip. In plek daarvoor zijn 200 containers met nieuwe meubelen en materialen aan boord gebracht en geïnstalleerd. Ook zijn er nieuwe restaurants geopend op het ‘varende hotel’ en zijn tien nieuwe suites toegevoegd aan het aanbod.

Eén van de grootste klussen was het vervangen van één van de motoren van het schip. Linssen: “Een blokhoogte van 3,3 meter in het droogdok maakte het mogelijk om via de onderkant van het schip de motor te verwijderen en te vervangen door de nieuwe 130-ton wegende motor. Hiervoor werd er een gat in de dubbele bodem van het schip gemaakt.” In mei 2015 zal zusterschip Allure of the Seas dezelfde veranderingen doormaken. AK