Dockwise Vanguard klaar voor transport van reuze-FPSO Goliat

Koninklijke Boskalis Westminster N.V. (Boskalis) maakt bekend dat Dockwise, een volledige dochtermaatschappij, met succes de FPSO Goliat van de Italiaanse oliemaatschappij ENI op de Dockwise Vanguard, haar grootste halfafzinkbare zware ladingschip, heeft geladen voor verscheping naar Europa. Het laden vond plaats in het Zuid-Koreaanse Geoje. Tijdens het laden is de Dockwise Vanguard afgezonken en is de drijvende lading zodoende op het dek geplaatst. De Goliat is gebouwd op de werf van Hyundai Heavy Industries (HHI) in Zuid-Korea in opdracht van ENI, die ook de exploitant van de FPSO zal worden. 

Met een diameter van 107 meter is de Goliat de grootste vracht die tot nu toe op de Dockwise Vanguard is geladen. De vracht wordt via Kaap de Goede Hoop naar Noord-Europa vervoerd om daar te worden gelost.

Nadat de Goliat is afgeleverd, zal de Dockwise Vanguard naar Rotterdam vertrekken ter voorbereiding op haar volgende opdracht. Voor Bumi Armada Offshore gaat Dockwise de FPSO Armada Intrepid (voorheen de BP Schiehallion) van Rotterdam naar het Verre Oosten vervoeren. Deze FPSO met een gewicht van 42.000 mt, een lengte van 245 meter en een breedte van 45 meter, wordt de eerste scheepsvormige FPSO die de Dockwise Vanguard gaat vervoeren.Nadat de Goliat is afgeleverd, zal de Dockwise Vanguard naar Rotterdam vertrekken ter voorbereiding op haar volgende opdracht. Voor Bumi Armada Offshore gaat Dockwise de FPSO Armada Intrepid (voorheen de BP Schiehallion) van Rotterdam naar het Verre Oosten vervoeren. Deze FPSO met een gewicht van 42.000 mt, een lengte van 245 meter en een breedte van 45 meter, wordt de eerste scheepsvormige FPSO die de Dockwise Vanguard gaat vervoeren.

Dockwise Vanguard 
De Dockwise Vanguard is een uniek vaartuig dat extreem grote objecten kan transporteren. De Vanguard is het grootste halfafzinkbare zware ladingschip ter wereld en biedt als zodanig ongekende mogelijkheden voor het transporteren van volledig geïntegreerde offshore structuren en installaties, waaronder FPSO’s. De Dockwise Vanguard heeft een laadvermogen van ruim 110.000 ton, en een dek zonder boeg met een vrije oppervlakte van 275 bij 70 meter. Omdat het schip geen omhoogstekende boeg of conventionele opbouw op het voorschip heeft, kan de lading zowel aan de voorkant als de achterkant uitsteken. Het schip werd in februari 2013 in de vaart genomen.

Meer… Boskalis