Team Brunel als eerste bij het Buddha-beeld voor de kust van Sanya

Inmiddels is de zes boten sterke vloot ruim een etmaal onderweg. De eerste nacht terug op zee was ruig. Het was beuken met 17 tot 26 knopen aan de wind in een flinke golfslag. Abu Dhabi Ocean Racing’s Onboard Reporter Matt Knighton schrijft hierover: “De afgelopen 24 uur zijn zonder enige twijfel de zwaarste van de Race tot dusver geweest. Sinds het ronden van de boei bij het Buddha-beeld gisteren, is de wind op onze neus van mild en plezierig veranderd in gemeen en onverbiddelijk. Onverbiddelijk omdat de onvoorspelbaarheid van wat voor ons ligt overweldigend is.” In dit deel van de wereld komen namelijk gigantische onderwatergolven voor, die op het oog onzichtbaar zijn. Ze hebben wel grote gevolgen op het klimaat en ecosystemen in de oceaan.

Stefan Coppers, Onboard Reporter van Team Brunel, legt in zijn blog gericht aan zijn oma uit waarom dit eerste deel van de vierde etappe zo heftig is. Dat doet hij op geheel eigen wijze: “Wist u dat het gebied waar we nu zeilen, tussen China en de Filippijnen, bekend staat om een zware zeegang? We komen van het warme halfrond en het noorden van China is ijzig koud. Al die koude lucht stroomt met grote snelheid naar het warme gedeelte.” Hij schrijft dat de boot zich een weg baant door de woeste zeeën. “Ze crasht door de muur van water en duikt met de neus naar beneden er vanaf.”

Dongfeng en Abu Dhabi Ocean Racing wisselden tot nu toe stuivertje met betrekking tot de koppositie. Momenteel gaat de Chinese Volvo Ocean 65 van schipper Charles Caudrelier (FRA) aan de leiding. Het verschil is kleiner dan een nautische mijl (nm). Ruim 3 nm daarachter vechten MAPFRE en Team Brunel om de derde plaats.

De vooruitzichten zijn beter zodra de boten de Zuid-Chinese Zee verlaten en de Filippijnse Zee opvaren. De afstand tot de Straat Luzon, tussen Taiwan en de Filippijnen, bedraagt 430 nm.

Koploper Abu Dhabi en de laatste boot, Team SCA, liggen 7,5 nm uit elkaar.

Meer… Volvo Ocean Race