Rijkswaterstaat viert jubileum Van Brienenoordbrug

Vijftig jaar geleden, op 1 februari 1965, opende koningin Juliana de Van Brienenoordbrug. Ter gelegenheid van dit vijftigjarig jubileum is Rijkswaterstaat op zoek naar foto’s van bijzondere, mooie of historische momenten rond de Van Brienenoordbrug. U kunt uw verhaal of foto uiterlijk 28 februari opsturen via [email protected]. De beste inzendingen worden beloond met een privé-rondleiding bij de brug.

Rondleidingen
We gaan daarnaast ook gedurende het jubileumjaar een aantal keren gratis rondleidingen in de brug verzorgen. Die kondigen we telkens aan via deze website, twitter en facebook Rijkswaterstaat. Hou dit dus goed in de gaten!

Onmisbare schakel
De Van Brienenoordbrug is een onmisbare schakel in het wegennetwerk in Zuid-Holland en voor de Ring Rotterdam en daarmee voor de bereikbaarheid van de regio. Dagelijks rijden er gemiddeld een kleine 227.000 voertuigen overheen. Als je al die auto’s achter elkaar zet, krijg je een file van Rotterdam tot aan Gibraltar. Rijkswaterstaat heeft de brug in de A16 over de Oude Maas aangelegd en nog steeds onderhouden en bedienen we de brug.

Rotterdams icoon
De Van Brienenoordbrug is bovendien een icoon voor Rotterdam waar veel mensen een gevoel van ‘thuiskomen’ bij hebben. De brug is in totaal 1320 meter lang, de boogbrug zelf is 300 meter lang en 24 meter hoog en is daarmee een landmark in de omgeving van waaruit je een prachtig uitzicht hebt op de skyline van Rotterdam.

Geschiedenis
De voor die tijd bijzonder rank ontworpen stalen boogbrug is van de hand van ingenieur W.J. van der Eb van Rijkswaterstaat (1904-1966). Rond de tijd van de opening werd ook begonnen met de aanleg van de Ring Rotterdam die in 1974 voltooid was. Door de stormachtige groei van de Rotterdamse haven was de eerste Van Brienenoordbrug al snel niet voldoende meer. In 1979 werd dan ook besloten om een tweede brug aan te leggen. De bouw daarvan startte in 1986 en 1 mei 1990 ging deze tweede brug open. De brug is vernoemd naar het Eiland Van Brienenoord waar de brug overheen loopt, dat op zijn beurt vernoemd is naar de 18e eeuwse koopman en politicus Arnoud Willem van Brienen van de Groote Lindt die eigenaar van dit eiland was.

Renovatie
Rijkswaterstaat inspecteert en onderhoudt haar bruggen om ze in goede staat te houden. Ook de Van Brienenoordbrug komt binnenkort aan de beurt voor een grote renovatie. In 2017 starten we met het vervangen van de installaties en bedienings- en besturingssystemen die nodig zijn om de brug te laten bewegen. Dat zal beperkte hinder opleveren, maar we gaan er alles aan doen om de overlast voor het weg- en scheepvaartverkeer zoveel mogelijk te beperken. Bijvoorbeeld door vooral ’s nachts of in het weekend te werken en weggebruikers tijdig te informeren over alternatieven. In 2019 pakken we de staalconstructie onder het wegdek aan.

Bediening
De brug gaat per jaar gemiddeld 260 keer open voor de scheepvaart (incl. proefdraaiingen), dus minder dan eenmaal per dag. Jaarlijks passeren 140.000 schepen de brug. Een brugdraai duurt gemiddeld 18 minuten: 4 minuten om het brugdek omhoog te heffen, 10 minuten om het schip door te laten varen en 4 minuten om het dek weer te laten zakken. De brug wordt op afstand bediend vanuit de verkeerscentrale van Rijkswaterstaat in Rhoon. Hij draait alleen buiten de spitsen, dus niet tussen 06.00 en 10.00 uur ’s ochtends en niet tussen 15.00 en 19.00 uur ’s middags.

Aangezien de Van Brienenoord een belangrijke schakel is in het verkeersnetwerk zijn er tijdens de bediening altijd twee monteurs en een brugoperator ter plaatse om eventuele problemen direct te verhelpen of voorkomen.

Meer… Rijkswaterstaat