LNG Bunkering Services bundelt krachten met nieuwe partner Peter Goedvolk

De groep Nederlandse ondernemers Peter Versluis (Veka Group) , Gerard Deen (Deen Shipping) en Ed de Jong (IUVENIS) slaan de handen ineen met de Rotterdamse ondernemer Peter Goedvolk die onlangs het commodity, trading & logistics bedrijf COUNT oprichtte. Met deze samenwerking wordt weer een belangrijke stap gezet op het gebied van handel, transport en bunkeren van small scale LNG in Noord West Europa.

Eerder kondigde VEKA Group en Deen Shipping hun samenwerking aan onder de naam LNG Bunkering Services B.V. met de door VEKA Group te bouwen eerste LNG bunker tanker genaamd de
“LNG Prime”. Met een lengte van ca. 90 meter heeft de “LNG Prime” een laadcapaciteit van ca 1.000 ton LNG. De “LNG Prime” zal de bunkeringen voor LNG Bunkering Services voor haar rekening nemen in het ARA gebied. Vanaf begin 2016 zal de “LNG Prime” starten met het bunkeren van zeeschepen.

“Met de ervaring van Goedvolk voegen wij nu een handelsactiviteit toe aan onze onderneming waardoor weer een stap is gezet in het verder ontwikkelen van de LNG small scale markt in het ARA
gebied” aldus Gerard Deen van Deen Shipping.

Goedvolk: “ LNG small scale is een uitdagende nieuwe marktontwikkeling en de handel in LNG past naadloos in de visie van COUNT waarbij handel in commodities en logistiek centraal staan. De LNG Prime vormt een belangrijke schakel in de ontwikkeling van de LNG bunker markt in het ARA gebied en met de toevoeging van de LNG handelstak kan LNG Bunkering Services de vraag naar LNG voor de internationale scheepvaart volledig aan”.

“Na de bouw van de eerste zeegaande LNG carrier, de “Pioneer Knutsen”, binnen het VEKA concern hebben we veel ervaring opgedaan en werd er al enkele jaren geleden een LNG schip ontwikkeld dat honderd procent op de boil-off vaart. Met de “Pioneer Knutsen” liet VEKA zien dat zij klaar was voor de toekomst. Al onze knowhow die we hebben opgedaan bij dit schip hebben we gebruikt voor de ontwikkeling van de special “LNG Prime”. VEKA maakt momenteel het verschil in design, de special cargo tanks (eigen ontwerp) en de voortstuwing voorstuwingstechniek”, aldus Peter Versluis.

Gevraagd naar een reactie van het havenbedrijf Rotterdam stelt Allard Castelein, President-Directeur Havenbedrijf Rotterdam: “De komst van dit eerste LNG-bunkerschip in Rotterdam is een belangrijke stap voorwaarts: het bunkeren van LNG wordt hiermee net zo eenvoudig als het bunkeren van andere brandstoffen. Hiermee is de Rotterdamse LNG bunkerinfrastructuur compleet. LNG is een schone brandstof. Gebruik van LNG in de scheepvaart is vooral daarom een ontwikkeling die wij van harte toejuichen en ondersteunen.” Waarop Mai Elmar, Directeur Cruise Port Rotterdam aansluit: “Ik vind dit initiatief een schone zaak. In combinatie met de haven en de cruise rederijen; die met succes al vele initiatieven betreffende milieu en omgeving hebben ingevoerd; is de komst van dit eerste LNG bunker schip in Rotterdam toe te juichen.”

Meer… LNG Bunkering