Huisman wint contract voor kranen aan boord van nieuwe Maersk subsea support schepen

Huisman, de wereldwijde specialist in hijs-, boor-en offshore equipment, heeft in december 2014 een contract getekend met COSCO Shipyard (Dalian) voor de levering van vier, op maat gemaakte, 400mt ‘Rope Luffing Knuckle Boom Kranen’ en twee 100mt ‘Knuckle Boom Kranen’. Deze kranen zullen geïnstalleerd worden op vier nieuwe ‘subsea support’ schepen voor Maersk Supply Service, ontworpen door Marin Teknikk. De eerste schepen staan gepland voor levering in Q4 2016. Doorslaggevende criteria voor Maersk Supply Service in de keuze voor Huisman als leverancier van deze kranen zijn, naast de jarenlange trackrecord van Huisman als betrouwbare en innovatieve leverancier van subsea kranen, de unieke eigenschappen van dit nieuwe kraantype en de intensieve samenwerking tussen de bedrijven wat heeft geleid tot een kraanontwerp dat toegespitst is op de specifieke wensen en eisen van Maersk Supply Service.

Huisman CEO Joop Roodenburg zegt: Mede vanwege de professionele inbreng van de betrokken partijen koesteren we deze nieuwe samenwerking enorm. Wij vertrouwen erop dat de aangename en constructieve samenwerking zal leiden tot een langdurig partnerschap tussen onze bedrijven.

Met deze order versterkt de door Huisman gepatenteerde ‘Rope Luffing Knuckle Boom Kraan’ haar positie in de markt voor ‘subsea’ kranen. Dit type kraan is speciaal ontworpen om een betrouwbare oplossing te kunnen bieden voor installatie- en constructiewerkzaamheden in steeds dieper water en onder steeds extremere weersomstandigheden. Door de combinatie van voordelen van een reguliere ‘Rope Luffing Crane’ en een traditionele ‘Knuckle Boom Crane’ leveren deze, met actieve deiningscompensatie uitgeruste, kranen ongeëvenaarde prestaties: een laag constructiegewicht, een grote hijshoogte en een grote reikwijdte.

Huisman’s innovatieve ‘Rope Luffing Knuckle Boom Kraan’ ontwerp heeft geresulteerd in een aanzienlijk lichtere giek wat leidt tot betere laadcurves. Dit stelt de gebruiker in staat om grotere lasten op grotere radii op te pakken. Het gevolg hiervan is dat het formaat en het aantal modules dat vanaf het eigen dek van de SSV’s geïnstalleerd kan worden, wordt geoptimaliseerd. Dit is ideaal voor projecten in afgelegen gebieden.

Het hoofdhijssysteem van de ‘Rope Luffing Knuckle Boom Kraan’ bestaat uit een tractie- en een opslaglier en een apart deiningscompensatiesysteem. Dit betekent dat zowel het hijsen en omlaag brengen van de last en de compensatie van de deining tegelijkertijd plaats kunnen vinden zonder onderlinge prestatie-afhankelijkheid. Dit resulteert in een betere, totale, prestatie van het systeem en een vergroting van de veiligheid. Daarnaast beschikt het onderdekse deiningscompensatiesysteem over een passieve component met een geïntegreerde gasveer die als schokdemper dient tijdens, bijvoorbeeld, het hijsen in de zogenaamde ‘splash zone’.

Het contract tussen COSCO Shipyard (Dalian) en Huisman bevat een optionele order voor nog twee 400mt ‘Rope Luffing Knuckle Boom Kranen’ voor twee additionele schepen. Huisman’s zusterbedrijf SMST zal twee 100mt ‘Knuckle Boom Kranen’ leveren met opties voor nog vier kranen. De componenten van de vier 400mt ‘Rope Luffing Knuckle Boom Kranen’ zullen zowel bij de Huisman productiefaciliteiten in Nederland, China en Tsjechië gebouwd worden om vervolgens naar de COSCO scheepswerf in Dalian, China getransporteerd te worden. Huisman zal het transport naar Dalian, de installatie, inbedrijfsstelling en het testen op de COSCO scheepswerf begeleiden.

Met dit contract hebben Maersk Supply Service, COSCO Shipyard en Huisman een eerste stap gezet naar een veelbelovende samenwerking.

Meer… Huisman