Sandfirden Technics gaat samenwerking aan met Dresser-Rand Guascor

Sandfirden Technics heeft een naam als het om gasmotoren gaat. Het van origine Amerikaanse Dresser-Rand Guascor doet daar niet voor onder als het om grotere vermogens gaat. Vandaar dat op 1 december in het Spaanse Zumaia de samenwerkingsovereenkomst is getekend.

Dresser-Rand bouwt al ruim een eeuw dieselmotoren voor zeer verschillende toepassingen. In maart 2011 heeft deze Amerikaanse firma de Spaanse motorenbouwer Guascor overgenomen. Verleden jaar heeft Guascor contact gelegd met Sandfirden Technics, aangezien beide bedrijven zich richten op diesel- en gasgeneratorsets voor de maritieme sector. Voor Sandfirden Technics was het een kennismaking die op de juiste tijd op het juiste moment plaatsvond.

Maritieme gasmotoren tot 935 kW
Sandfirden Technics uit Den Oever is in Nederland dé autoriteit als het om LNG-motoren gaat met een vermogen tot 300 kW. Zowel land-based als in de maritieme sector heeft Sandfirden Technics een goede naam opgebouwd. Vanwege de aangescherpte emissie-eisen voor zwaveldioxide en straks ook stikstofoxide, zijn gasmotoren dé oplossing voor de maritieme industrie om aan deze strenge eisen te voldoen. Naast de wettelijk verplichte emissiereductie van zwaveldioxide, zorgen gasmotoren ook voor een reductie van koolstofdioxide-uitstoot (-25%) en fijnstof (-99%). Lex van der Loo, directeur Sandfirden Technics, zegt: “We werken met Scania dieselblokken, die we zelf modificeren. Met een maximaal vermogen van 300 kW lopen we nu echter tegen onze grens aan, daar waar de vraag uit de markt naar grotere vermogens snel groeit. Het is dan ook ons geluk dat Guascor een speciale maritieme lijn heeft en vermogens levert vanaf 365 kW tot 935 kW. Zij vormen dus een welkome aanvulling op onze serie, waarbij wij door de samenwerking onze handen in het vuur durven te steken voor de kwaliteit van de motoren én de after sales in service en parts.”

R&D
Guascor bouwt de gasmotoren in Spanje en heeft in Spanje een vrijwel evengrote R&D afdeling. “Daar zijn we natuurlijk erg blij mee”, zegt Van der Loo. “Bouwen is één, maar ontwikkeling en testen is twee. Volgens ons zit de meerwaarde juist in de R&D, want door de samenwerking kunnen we kennis delen en ontwikkelen. Gezien de snelle ontwikkelingen in de gasmotoren zal dat het vlak zijn waarmee we onderscheidend kunnen zijn. Denk aan relatief eenvoudige zaken zoals langere standtijden door vergroten van de carterinhoud, maar ook aan complexe zaken zoals remote monitoring en het ontwikkelen, verbeteren en testen van parts. We zetten een grote stap voorwaarts. Niet alleen in vermogens, maar juist in innovatie.”