Maaskant Shipyards maakt onderzoekschip Tridens van Rijkswaterstaat toekomstgericht

Innovatieve toepassingen aangebracht op ms Tridens
De Medewerkers van Maaskant Shipyards Stellendam, onderdeel van Damen Shipyards Group, zijn trots dat ze aan een groot renovatiekarwei aan de werf in Stellendam mogen werken. De trots in de uitvoering van het project aan het onderzoekschip Tridens (lengte 73 meter, breedte 14 meter) van de Rijksrederij – is zo mogelijk vakmatig nog groter. Dit vanwege diverse innovatieve toepassingen. De meest in het oog springende voorbeelden van innovatieve toepassingen zitten in de montage van het uiterst moderne Simrad sonar- en echoloodsysteem  in de “drop keel” en de “drop keel” zelf.

De betrokkenen bij het reparatieproject zijn beslist niet over één nacht ijs gegaan. Ze bezochten het onderzoekschip Celtic Explorer dat in Ierse en internationale wateren onderzoek doet naar de visstand, om te bepalen welke toepassingen ze zelf aan de Tridens zouden kunnen doen. Daarna was het beslist niet ‘overnemen wat toepasbaar is’. Er is bijvoorbeeld heel wat rekenwerk verricht om te bepalen waar de zogenoemde (sonar) transducers in de drop keel geplaatst moeten worden om hun speurwerk naar visscholen effectief te kunnen doen.

Drop Keel
De fabricage en plaatsing van de trunk – een soort liftschaft waarin de dropkeel tot op drie meter onder het schip kan zakken – heeft 27 werkdagen in beslag genomen. Vervolgens moet alle te leveren Simrad apparatuur en multibeam voor de drop keel en de meetkamer worden gemonteerd. De medewerkers van de Rijksrederij zijn daarbij nauw betrokken.

Maaskant Shipyards zet alles op alles om het omvangrijke karwei 2 maart 2015 te hebben afgerond.  Dan moet het onderzoekschip een aantal vernieuwde hutten voor de bemanning hebben en alle onderdelen voor voortstuwing van het schip zijn nagelopen. De scheepswerf noemt onder meer de standaard overhaal van de propeller hub, de OD-box, de revisie van hoofdmotoren, de stuurmachine, de hekgalg en de lieren. De achtermast, gieken, a-frame en de hoeken van de achtersteven zullen opnieuw worden geconserveerd. Verder is er een speciale voorziening ontworpen voor het veilig binnenhalen van de visborden. De dekkraan zal helemaal worden vervangen.

Na de zogenoemde midlife conversion zal de Tridens wellicht ook kunnen worden ingezet voor meetwerkzaamheden waarmee het onderzoekschip multifunctioneel wordt.

Meer… DAMEN