Team Brunel wacht spannende climax van bewogen tweede etappe

Team Brunel van schipper Bouwe Bekking (Deventer) wacht de komende 48 uur een spannende climax van de bewogen tweede etappe van de Volvo Ocean Race 2014-15. Hoewel de Nederlandse boot nog altijd aan kop vaart, maken ook Dongfeng Race Team (Charles Caudrelier/FRA) en Abu Dhabi Ocean Racing (Ian Walker/GBR) kans op de zege. De afstand tot de Chinese boot bedraagt slechts 2,6 nautische mijlen (nm) en tot Abu Dhabi intussen maar 8 nm.

Er is veel gebeurd sinds dat op 19 november voor de Zuid-Afrikaanse kust van Kaapstad het startschot klonk en de boten in 40 knopen wind weg stoven. Met de waarschuwing voor een mogelijke, tropische cycloon in het achterhoofd.

Ze gingen op de Zuidelijke Oceaan aan de ijsbergen voorbij en ontweken later een tropische depressie. Deze week lieten ze de ‘exclusion zone’ op de Indische Oceaan achter zich, die de vloot moest beschermen tegen mogelijke piratenaanvallen. Alleen Team Vestas Wind bereikte dit punt niet. De Deense boot van de Australische schipper Chris Nicholson en de Nederlandse navigator Wouter Verbraak liep in de nacht van 29 november op het rif. Dat gebeurde 430 nm ten noordoosten van Mauritius, waarmee verdere deelname aan deze etappe en de komende paar eindigde. Als het lukt om terug te keren tijdens deze editie, zal dat pas in een later stadium het geval zijn.

Close finish met exclusion zone
De overige zes Volvo Ocean 65’s konden zonder grote incidenten verder racen richting Abu Dhabi. Met minder dan 350 nm voor de boeg is de wedstrijd geenszins beslist. Nooit eerder in de 41-jarige geschiedenis van deze race zeilde de vloot door de Straat van Hormuz. In 2011 arriveerden de boten per containerschap als maatregel tegen piraterij. Voor die tijd kwam de race niet in deze hoek van de wereld.

Dit keer wel en dat betekent dat de bemanningen continu hun hoofd erbij moeten houden. Deze Straat staat bekend als één van de drukste vaarwegen ter wereld. Dagelijks vaart een groot aantal mega tankers heen en weer: 14 in en 14 uit. Een exclusion zone, de ‘traffic Separation Scheme’, moet de vloot vrij houden van de allergrootste transportschepen.

Verder is dit vaarwater berucht om de moeilijk te voorspellen wind.

Verwachte aankomsttijd
De kopgroep wordt tussen vrijdagavond 23 uur en zaterdagmorgen 7 uur Nederlandse tijd op de finishlijn verwacht. Het achterliggende drietal Team Alvimedica (Charlie Enright/USA), MAPFRE (Iker Martínez/ESP) en Team SCA (Sam Davies/GBR) zal naar verwachting een dag later binnenkomen.

Abu Dhabi Ocean Racing wist vandaag een groot deel van het gat met de voorste twee te dichten. Walker en zijn mannen kwamen van een achterstand van 16,9 nm terug naar 8 nm. Dat lukte door in het westen van de Arabische Zee een koers langs de Omaanse kus te kiezen, terwijl het voorste duo door het midden gaat. Walker zal echter nog naar het oosten moeten koersen om daar de voorspelde noordoostenwind op te pikken, die de drie koplopers in het laatste etmaal naar de eindstreep zal helpen.

Ondertussen maar de haven van Abu Dhabi zich op voor de aankomst van de vloot. Vrijdag gaan de deuren van het Racedorp officieel open.