Elkon haalt contract binnen voor levering van elektrische installatie en voortstuwingssysteem voor twee hybride ferry’s van Seaspan

Sedef Shipyard (Tuzla, Istanbul) heeft een belangrijk contract toegekend aan Elkon (Istanbul), een dochtermaatschappij van Imtech Marine, voor de levering van de elektrische installatie, technische diensten en het voortstuwingssysteem voor twee hybride ferry’s van het Canadese Seaspan.

De twee ferry’s met een lengte van 148,9 meter zijn voorzien van een dubbel brandstofsysteem (diesel en vloeibaar aardgas) en worden aangedreven door een hybride elektrisch voortstuwingssysteem. Op de ferry’s is plaats voor zo’n 59 trailers. Deze state-of-the-art ferry’s zullen de verouderde schepen vervangen en een belangrijke bijdrage leveren aan het verminderen van de uitstoot van broeikasgassen. Bovendien zorgen ze voor een hoge mate van efficiency, optimale prestaties en betrouwbaarheid.

Elkon zal een belangrijke bijdrage leveren aan de vermindering van de uitstoot van deze schepen, aangezien de technische dienstverlener zorg draagt voor zowel het ontwerp en de technische specificaties als de productie en installatie van het complete elektrische systeem, waaronder het hybride elektrische voortstuwingssysteem, het accusysteem en het automatiseringssysteem.

Ali Can Yurdakul, Manager Sales & Marketing bij Elkon zegt hierover het volgende: “Het zijn complexe schepen en het extra hybride accusysteem maakt ze uitermate innovatief. Elkon is bijzonder trots dat Sedef – een organisatie waarmee we al heel lang samenwerken – haar dit contract heeft gegund om de werf te mogen ondersteunen bij de voltooiing van dit innovatieve en duurzame project. We zullen er uiteraard voor zorgen dat het werk op tijd af is, de kwaliteit goed is en dat de kosten binnen de begroting blijven.”

50 zeer gespecialiseerde ingenieurs
Elkon wordt beschouwd als de marktleider voor elektrotechnische diensten en installaties in Turkije. “We hebben meer dan 50 zeer gespecialiseerde elektrotechnische en werktuigbouwkundige ingenieurs in dienst en we hebben in de afgelopen 30 jaar meer dan 500 schepen opgeleverd”, legt de heer Yurdakul uit.

Elkon en Sedef Shipyard zijn beide gevestigd in het hart van de scheepsbouwindustrie in de buurt van Istanbul en ze werken al meer dan twintig jaar samen. Zowel Elkon als het moederbedrijf Imtech Marine hebben ruime ervaring met het werken op hybride schepen.

Imtech Marine is reeds lange tijd actief op de Canadese markt en heeft vestigingen in Vancouver, Halifax en Quebec. De oorsprong van het bedrijf ligt in Nederland en daar is dan ook het hoofdkantoor gevestigd. Onlangs heeft de technische dienstverlener een hybride voortstuwingssysteem geleverd voor de diesel-elektrische hybride ferry’s van CMAL die langs de westkust van Schotland varen.

Seaspan Ferries Corporation heeft ruim 100 jaar ervaring met vervoer over zee en onderhoudt een dienst van en naar Vancouver Island. Volgens de planning wordt begin 2015 aangevangen met de bouw van de ferry’s en beide zullen naar verwachting eind 2016 volledig operationeel zijn. Het speciale projectteam van Elkon begint halverwege volgend jaar met de installatie van de systemen op de twee nieuwe schepen.