Shell bouwt innovatief bunkerschip voor levering van LNG

Shell laat een speciaal bunkervaartuig bouwen om schepen varend op LNG (liquefied natural gas) van brandstof te voorzien. Het bunkerschip krijgt de Rotterdamse haven als standplaats waar het gebruik gaat maken van de nieuw te bouwen LNG-laadpier bij de Gas Access to Europe (Gate) terminal. Het bunkervaartuig is een volgende stap in de ontwikkeling van LNG als schonere brandstof voor scheepvaart.

De vraag naar LNG als brandstof voor de maritieme sector neemt toe vanwege strengere eisen omtrent de reductie van emissies, die in januari 2015 zullen gaan gelden. Met de nieuwe brandstof kan de sector ook voldoen aan toekomstige regelgeving. De schepen, die al op LNG varen, zijn nu voor de levering van het tot -162°C gekoelde vloeibare aardgas aangewezen op tankwagens.

‘Dit gespecialiseerde bunkervaartuig voor LNG is daarom goed nieuws’, zegt Maarten Wetselaar, Executive Vice President Integrated Gas bij Shell. ‘Potentiële klanten willen zekerheid hebben dat hun LNG betrouwbaar en veilig kan worden geleverd. Shell’s investering in dit schip, maar ook de gemaakte afspraken over het afnemen van capaciteit bij de Gate terminal, benadrukken ons vertrouwen in het toenemende aandeel van LNG in de brandstoffenmix.’

Het bunkerschip wordt door STX Offshore & Shipbuilding gebouwd op basis van een baanbrekend ontwerp. Het vaartuig krijgt een capaciteit van 6500 m3 LNG, zal zeer efficiënt zijn en kan zelf varen op vloeibaar aardgas als brandstof. Bijzonder is het innovatieve transfersysteem, waarmee het schip terecht kan bij zowel grote als kleine LNG-terminals. Ook maakt dit systeem het mogelijk een grote variëteit aan schepen van vloeibaar aardgas te voorzien.

LNG is een opkomende, concurrerende en bovendien schonere brandstof voor de scheepvaart. Het kan bijdragen aan een reductie van de zwavelemissies, fijnstof en stikstofoxides in vergelijking met gebruikelijke scheepsbrandstof. De ontwikkeling van LNG als brandstofoptie hangt onder meer af van de beschikbaarheid van de infrastructuur en het distributienetwerk.

‘We hebben nauw samengewerkt met klanten om vast te stellen waaraan dit nieuwe bunkerschip moet voldoen. We gaan cutting-edge technologie toepassen’, verklaart Grahaeme Henderson, Vice President Shell Shipping & Maritime. ‘Het is een genoegen om in dit project samen te werken met STX en Shell is er trots op het voortouw te nemen in de ontwikkeling van LNG als brandstof voor de scheepvaart.’

Meer… Shell