Start van 24/7 commerciële landzijdige activiteiten APM Terminals Maasvlakte II

De nieuwe containerterminal APM Terminals Maasvlakte II is ‘s werelds meest geavanceerde, geautomatiseerde containeroverslagfaciliteit. Afgelopen maandag startte APM Terminals in 24/7 bezetting de commerciele afhandeling van landzijdige processen van de terminal door ingebruikname van de eigen spoorterminal. De terminal van 86 hectare groot omvat een binnenvaartkade van 500 meter, een diepzeekade van 1000 meter en een spoorterminal met 4 tracks van 750 meter. Twee binnenvaartkranen en twee railkranen zijn onderdeel van fase A van de landzijdige investering voor de diepwaterterminal met een jaarlijkse capaciteit van 2,7 miljoen TEU.

“In dit nieuwe, geavanceerde terminalontwerp en overslagconcept is de landzijde net zo belangrijk voor de terminalactiviteiten als de zeezijde. Efficiënte en naadloze afwikkeling van alle modaliteiten is een voorwaarde voor succes” zegt Frank Tazelaar, Managing Director bij APM Terminals Maasvlakte II.

Tijdens de testfase van de spoorterminal werd er wekelijks een trein geladen en gelost gebruik makend van de twee wide-span railkranen en enkele automatische stapelkranen in de geautomatiseerde opslagplaats. Met ingang van deze week zullen de spooractiviteiten toenemen tot drie treinaanlopenen per week. In de loop van 2015 zullen er meer dan tien treinaanlopen per dag worden uitgevoerd. De geavanceerde Maasvlakte II-faciliteit is mede ontworpen om de toename van het spoorvolume via de haven te kunnen verwerken. Het spoorvolume bedraagt momenteel ongeveer 15% van het totale import- en exportvolume van de Rotterdamse haven.

Ook de binnenvaartactiviteiten van de terminal zullen worden uitgebreid naar 24 uur per dag operaties. In tegenstelling tot bemande kadekranen zijn de acht super-Post Panamax Ship-to-Shore (STS) diepzeekranen ‘s werelds eerste kadekranen die op afstand kunnen worden bestuurd. De afzonderlijke binnenvaartkade heeft een diepte van 10 meter vergeleken met de diepzeekade die een diepte van 20 meter heeft, waaraan de de grootste containerschepen ter wereld kunnen worden afgehandeld. Dankzij de speciale binnenvaartkade kan er een meer betrouwbare service worden geboden aan binnenvaartoperators.

De bestaande faciliteit APM Terminals Rotterdam Maasvlakte I is een van de drukste binnen het APM Terminals Global Terminal Network en was in 2013 verantwoordelijk voor de overslag van 2,28 miljoen TEU. De modale verdeling voor het laden en lossen van ladingen in de Rotterdamse terminal van APM Terminals bedraagt momenteel 45% binnenvaart, 40% vrachtwagen en 15% spoor.

Meer… APM Terminals