Roest op (marine)schepen te voorspellen door te ‘luisteren’

 

axel-homborg

Corrosie, ofwel roest, vormt een terugkerend probleem op Nederlandse schepen. Echter door te ‘luisteren’ naar metalen constructies in marineschepen is de aantasting door roest goed te voorspellen. Luitenant-ter-zee Axel Homborg weet hoe dit moet. De ingenieur promoveerde maandag aan de Technische Universiteit Delft op de door hem ontwikkelde ‘Homborg-methode’.

Homborg richtte zich als onderzoeker en docent aan de Nederlandse Defensie Academie (NLDA) op een manier om corrosie te meten. Roesten is namelijk een natuurlijk proces dat zijn eigen elektrische signalen opwekt. Door deze vast te leggen, ‘luistert’ hij in feite naar corrosie. Deze methode is al langer bekend, maar tot nu toe was het een probleem om de informatie uit metingen goed te interpreteren.

Onderhoudsplan op maat
Homborg maakt in zijn methode onderscheid tussen de uiteenlopende ruissignalen. Hierdoor identificeert hij niet alleen de diverse vormen van corrosie, maar voorspelt hij ook in welke staat het materiaal verkeert. Op die manier kan de marine veel beter inschatten wanneer een schip voor onderhoud tijdelijk uit de vaart moet. Dat zorgt voor een flexibeler en op maat gemaakt onderhoudsplan per schip. Hiermee voorkomt de marine onveilige situaties en bespaart Defensie op termijn geld.

Carrière Homborg
Na zijn masterstudie Materials Science and Engineering aan de Technische Universiteit Delft werkte Axel Homborg op het marinefregat Zr. Ms. De Ruyter. Na een functie als system engineer bij het Marinebedrijf startte hij daar met zijn promotieonderzoek. Momenteel werkt hij aan de Faculteit Militaire Wetenschappen als docent.