Groei cruise-sector levert bijdrage van € 357 miljoen aan Nederlandse economie

CruiseLinesInternAssociations

Bestedingen cruise-industrie stijgt met 1,6% Groei cruise-sector levert bijdrage van € 357 miljoen aan Nederlandse economie

De aanhoudende groei van het aantal cruisepassagiers dat Nederland bezoekt tijdens een cruisevakantie, heeft een positieve impact op de economie. Uit de cijfers die de Cruise Lines International Association (CLIA) vandaag bekend maakte, blijkt dat de cruise-industrie in 2013 goed is voor € 357 miljoen directe bestedingen in Nederland. Een toename van 1,6% ten opzichte van 2012. Vorig jaar kozen 96.000 cruisepassagiers Nederland als vertrekhaven en nog eens 228.000 internationale reizigers bezochten Nederland tijdens hun cruise.

De directe economische bijdrage die de cruise-industrie Nederland oplevert, wordt gegenereerd uit verschillende activiteiten. Van de totaal € 357 miljoen besteedde de cruisemaatschappijen € 268,5 miljoen aan onder andere bevoorrading, brandstof en hotels.

Het overige deel komt onder andere voort uit opbrengsten van passagiers en bemanning. Het grootste deel hiervan, € 30,6 miljoen, wordt gegeneerd door opbrengsten van toeristen die vanuit Nederland vertrekken. De bestedingen van de eerder genoemde 228.000 internationale reizigers die Nederland tijdens hun cruise bezochten, leverde nog eens € 10,5 miljoen op. De bemanning besteedde € 2,1 miljoen. Overige opbrengsten zijn gerelateerd aan scheepsonderhoud. Van de drie grootste cruisehavens Amsterdam, Rotterdam en IJmuiden, ontving de Passenger Terminal in Amsterdam, met 161.749 passagiers, de meeste bezoeken.
In Nederland is de cruise-sector goed voor 5.826 banen met een totale loonsom van € 166 miljoen, 1,2% meer dan vorig jaar.

Vergelijking Europa
Al eerder heeft CLIA de groei van het aantal Nederlandse cruisepassagiers bekend gemaakt. In 2013 kozen 114.000 reizigers voor een cruisevakantie. Een stijging van 4,2% ten opzichte van 2012. De groei van de cruise-markt op Europees niveau zet zich ook voort. De directe bestedingen die door de cruise-industrie in Europa zijn geïnitieerd, bedroegen in 2013 € 16,2 miljard (in 2012 nog € 15,5 miljard). In de wereldwijde cruise- industrie is dit $ 117 miljard.

Over CLIA
CLIA is ’s werelds grootste en de toonaangevende organisatie voor de cruisesector en vertegenwoordigt de belangen van cruise- en riviercruiserederijen, reisagenten, havenautoriteiten en cruise industriepartners. De organisatie maakt een snelle groei door, sinds december 2012 hebben dertien nationale en regionale cruise associaties zich bij CLIA aangesloten. De nieuwe structuur weerspiegelt het dynamische karakter en continue groei in de cruise-industrie en de behoefte aan eenduidige communicatie en heldere regelgeving. CLIA Nederland organiseert promotionele activiteiten voor de consument en reisagent. De activiteiten spitsen zich niet alleen toe op promotie, maar juist ook op het verstrekken van neutrale informatie over de cruisevakantie. Hierin past onder meer het educatieve aspect en het geven van trainingen of informatiebijeenkomsten voor reisagenten, cruisespecialisten en toeristische opleidingen.

De leden van CLIA-Nederland:
AIDA Cruises, Azamara Club Cruises, Carnival Cruise Lines, Celebrity Cruises, Costa Cruises, Crystal Cruises, Cunard Line, Disney Cruise Line, Fred. Olsen Cruise Lines, Hapag Lloyd Cruises, Holland America Line, MSC Cruises, NCL Freestyle Cruising, Oceania Cruises, P&O Cruises, Princesss Cruises, Regent Seven Seas Cruises, Royal Caribbean International, SeaDream Yacht Club, Silversea Cruises, Seabourn.
Geassocieerde leden zijn Amsterdam Cruise Port, Cruise Port Rotterdam en Cruise&Style Magazine.

Meer… CLIA