Studenten adviseren zeilers Volvo Ocean Race

Studenten bedrijfsinformatietechnologie (BIT) helpen zeilers in de Volvo Ocean Race een snellere koers te varen. Floris Smit is een van hen. Hij analyseert de data van de 160 sensoren die aan boord zijn en adviseert daarmee de bemanning over de stand van de zeilen of de te varen route.

De UT werkt samen met het Nederlandse Team Brunel, een van de boten die afgelopen week vertrok in de eerste etappe van de Volvo Ocean Race, een zeilwedstrijd rond de wereld die negen maanden duurt. BIT-student David Lamers ontwikkelde eerder dit jaar al software om de grote hoeveelheid data van het Brunel-schip te analyseren.

Floris Smit geeft komende maanden in zijn bacheloronderzoek een vervolg aan Lamers’ werk. ‘De Volvo Ocean 65, het schip waarmee elk team vaart, heeft 160 sensoren. Daarin zit een schat aan informatie. Wij willen de ruwe data omzetten in visualisaties waar de navigator van het schip iets aan heeft. Hij kan zijn zeilgedrag er op instellen.’

Stand van de zeilen
De sensoren geven informatie over zaken als de stand van de zeilen, de hoogte van de golven, de kracht en richting van de wind. Met die ruwe data kan een normaal mens niets, vertelt Smit. Maar door gegevens te combineren en te analyseren kunnen er interessante inzichten ontstaan, verwacht hij. ‘We kunnen er bijvoorbeeld achter komen dat als je onder een bepaalde hoek vaart het handiger is om de zeilen iets anders in te stellen.’

Volgens Smit analyseren de teams zelf ook hun data, maar kan dat een stuk professioneler. Hij hoopt meer ‘verborgen verbanden’ in de ruwe data te ontdekken.’

Op dit moment werkt Smit met trainingsdata. De boten zijn net vertrokken voor de eerste etappe van Alicante naar Kaapstad. Pas als Team Brunel daar aankomt krijgt de BIT-student data uit de race. ‘Ik hoop dat ik later in de race de navigator grafiekjes kan voorleggen die hij tijdens het zeilen kan gebruiken.’

Zeilwereld innovatief
Smit weet niet of een bezoekje er in zit aan een van de havensteden die de schepen aandoen. ‘Dat zou wel mooi zijn, maar ze komen niet echt in de buurt.’ Begin november worden de boten verwacht in Kaapstad, daarna gaat de race naar Abu Dhabi. Pas in juni 2015 komt het evenement in Europa, met een korte tussenstop in Den Haag.

‘Het is een gaaf project’, besluit Smit. ‘De zeilwereld is heel innovatief. Voetbal begint pas net een beetje gebruik te maken van technologie, maar in het zeilen gebruikt men al jaren IT om beter te navigeren. Dat vind ik zo mooi hieraan.’

Meer… UT Nieuws