Eerste kraanschip van Damen op weg naar Uruguay

damenHet nieuwe kraanoverslagschip CBa 6324 van Damen heeft een vliegende start gemaakt: het eerste exemplaar is besteld door een klant in Uruguay. Het schip is standaard uitgerust met de Liebherr CBG 350, een kraan van bewezen kwaliteit. Ook beschikt het schip over een uniek verankeringssysteem van Vryhof Anchors en Damen Anchor & Chain Factory (AKF).

De CBa 6324 kan binnen een dergelijk korte tijd worden opgeleverd dankzij de bewezen Damen-aanpak: op voorraad gebouwde standaardmodules worden aangepast aan de behoeften van de klant. Het gestandaardiseerde kraanschip (63 x 23,5 m) kan over de hele wereld worden geleverd. Het kan vrijwel overal ter wereld betrouwbaar opereren. Het is een zeer veelzijdig schip, zowel geschikt voor droge bulk als voor containers. Het kan desgewenst ook worden voorzien van een eigen aandrijving.

Speciaal riviermeersysteem
“De crane barge voor onze klant in Uruguay is bestemd voor de overslag van grote hoeveelheden soja en ijzererts. Deze lading komt met konvooien vanaf de Hidrovia Paraná-Paraguai, waarna overslag moet plaatsvinden naar Panamax-schepen die op Europa en Azië varen,” aldus Alex Westendarp Knol, Sales Manager Americas bij Damen. Om niet alleen aan kades te kunnen opereren, heeft Damen samen met zijn klant en partners een speciale 8-punts verankeringssysteem ontworpen.

“De acht ankers zorgen er in tweetallen voor dat er vier meerboeien bij de CBa 6324 in Nueva Palmira, Uruguay worden vastgelegd,” gaat Alex Westendarp Knol verder “De eerste meerboei wordt gebruikt voor het afmeren van een konvooi van 12 à 16 lichters, met een vracht van ongeveer 30-40.000 ton. Als er een Panamax-schip arriveert, meert het op de rivier af tussen de tweede en derde meerboei. De CBa 6324 legt langszij aan en beweegt erlangs om de lading over te slaan vanaf de lichters, die telkens vanaf de eerste boei met een kleine sleepboot naar de CBa 6324 worden gesleept. Zodra deze lichters leeg zijn, sleept dezelfde sleepboot deze vervolgens naar de vierde boei, waarna een duwboot met de lichters weer stroomopwaarts vaart.”

Het 8-punts verankeringssysteem is ontworpen door Vryhof Anchors en Damen Anchor & Chain Factory (AKF). Dankzij haar ervaren personeel en flexibele productieproces was Vryhof Anchors in staat om binnen korte tijd de acht 4-tons STEVPRIS Mk6-ankers te leveren. De Mk6 is in staat om maximaal 200 keer zijn eigen gewicht te houden. AKF heeft acht ankerkettingsets uit voorraad geleverd. Daarbij heeft zij de uiteindelijke lay-out en afmetingen in nauw overleg afgestemd op de wensen van de klant.

20.000 ton overslag per dag
De CBa 6324 biedt accommodatie aan twaalf mensen, inclusief een pantry, kantoor, omkleedruimten en hutten. Een belangrijk onderdeel van de CBa 6324 is de gerenommeerde Liebherr CBG 350-kraan. De grijper van de kraan heeft een laadvermogen van 35 ton bij een reikwijdte van 12-36 m, en het laadvermogen van de haak bedraagt 45 ton bij 12 tot 36 m. De kraan kan naar verwachting ongeveer 20.000 vracht per dag overslaan door gebruik te maken van de hoogwaardige Verstegen-grijpers. Eén van 31m3 voor soja en één met een capaciteit van 10,5 m3 voor ijzererts. Een zeer belangrijke eigenschap van de kraan is zijn automatische precisieregistratiesysteem, dat meet hoeveel goederen in totaal zijn overgeslagen.

Een ander uniek kenmerk is de op maat gemaakte 70-tons breidel met drie uiteinden, die de Cba 6324 tijdens transporten verbindt met de sleepboot. De hoofdbreidel bestaat uit twee 20 m lange AKF-ankerkettingen, één 5 meter lange AFK-stegketting, één hartstuk en drie schalmen om de kettingen aan het hartstuk te bevestigen. AKF heeft de op maat gemaakte onderdelen gelast en beproefd. Lloyd’s register heeft dit bevestigd en heeft de onderdelen gecertificeerd. In de uiteinden van de breidel zijn de topschalmen en open eindverbindingen van de stegkettingen geïntegreerd.

Omdat Damen altijd snel wil kunnen leveren tegen een concurrerende prijs, worden er op dit moment onder leiding van Damen 20 pontons gebouwd in diverse scheepswerven over de hele wereld. Frank Koppelaar, Product Director Pontoons & Barges bij Damen, zegt: “We zijn voortdurend bezig met de ontwikkeling en bouw van nieuwe ponton- en lichtertypes. Deze verkopen we uit voorraad zodat de levertijden verkort worden tot enkele weken en in sommige gevallen zelfs tot slechts enkele dagen.”

Meer… Damen Shipyards