VRC Rederijvertegenwoordigers verheugd over aanpak congestie

De Vereniging Rotterdamse Cargadoors (VRC) is verheugd over het initiatief dat door het Havenbedrijf Rotterdam (HbR) is genomen om congestieproblemen in containerafhandeling bij ECT op te lossen. De gevolgen van de al geruime tijd durende afhandelingsvertragingen zijn er dan ook naar. Gelukkig wordt dat ingezien door de betrokken partijen. Het HbR heeft vertegenwoordigers van ECT, Uniport, container binnenvaart collectief LINC en de Rotterdam Container Terminal van de Kramer Groep om tafel gekregen om passende oplossingen te bieden.

Kernpunt daarbij is om de krachten te bundelen om Rotterdam een efficiënte haven te laten blijven voor containerrederijen, de binnenvaart en feederschepen plus andere modaliteiten die het achterlandvervoer verzorgen. Dat is nodig ook, sinds de import sterk toeneemt. Dat is merkbaar in het afhandelingsaanbod op de terminals. Rederijen hebben in voorkomende gevallen hun eigen oplossing gevonden om congestieproblemen te vermijden door de haven van Antwerpen aan te doen.

VRC voorzitter Albert Thissen tekent daarbij aan dat problemen op de terminals niet alleen worden veroorzaakt door het uit schema lopen van zeeschepen, maar ook door onvoldoende personeel en opbouw van kranen bij ECT: “De VRC is positief over inzet van het HbR en diens gesprekspartners, maar benadrukt dat alleen gezamenlijk optreden de bestaande problemen kan oplossen. Onze vereniging spreekt de verwachting uit dat het de Rotterdamse Container Terminal (naast de ECT Delta terminal) ook in de toekomst mogelijk wordt gemaakt bij te dragen aan afhandeling van containers voor binnenvaart en feeders voor alle deepsea terminals in de Rotterdamse haven. Dit komt de uitvoering van het plan Container Logistiek Maasvlakte, inclusief de voorziene uitbreiding van de interne baan, alleen maar ten goede.”

Meer… VRC