Damen Marine Components bouwt kleinste straalbuis ooit

Records hoeven niet altijd groter, hoger, sneller. Kleiner kan ook. Damen Marine Components, onderdeel van scheepsbouwer Damen, heeft zo zijn eigen record straalbuisafmeting flink scherper gesteld. Met een diameter van slechts 655 millimeter aan de binnenkant, is de kleinste schroef-straalbuis nu 33 procent kleiner dan het vorige ‘instapmodel’ uit DMC’s Optima serie.

Terwijl de nieuwe kleinste straalbuizen met hun 65 centimeter al een derde onder de vorige ondergrens van een meter (1.000 mm) zitten, vallen ze helemaal in het niet bij de grootste Optima straalbuizen. Damen Marine Components bouwt deze straalbuizen – of nozzles – tot een binnenring-diameter van acht meter: ruim twaalf keer zo groot.

De twee onlangs afgeleverde straatbuizen zijn geen fijnmechanica in de letterlijke betekenis. “Maar ze vormden voor onze engineering – en bouwteams wel een aparte technische uitdaging”, vertelt Aart Vogelaar, Sales Manager van Damen Marine Components in Hardinxveld-Giessendam.

Ze wegen elk 188 kilo en zijn niet alleen opmerkelijk om hun record-diameter van slechts 655 millimeter, maar ook omdat ze zijn gebouwd voor een rivierjacht van 15 meter. “De bewuste klant wilde specifiek DMC Optima schroefstraalbuizen onder zijn jacht, dat een snelheid van elf knopen kan halen. Daarnaast wilde hij er twee geïnstalleerd hebben. Het moét iemand zijn die het klappen van de zweep kent, gezien zijn uitgesproken keus, en omdat hij er bovendien een roestvrij stalen binnenring in wilde hebben – voor maximale slijtvastheid en anticorrosie. Absoluut een insider”, aldus Aart Vogelaar over de onbekende opdrachtgever. De twee mini-Optima’s zijn geleverd in opdracht van een externe fabrikant van voortstuwingssystemen.

Stil en rustig
De al in 1998 door DMC gepatenteerde Optima straalbuis wordt overal in de maritieme sector erkend/gewaardeerd en geprezen om zijn ongeëvenaarde mix van prestatie en geluids- en trillingsreductie. Dat is zijn handelsmerk. Duizenden exemplaren van allerlei afmetingen hebben inmiddels wereldwijd de reputatie gevestigd van de Optima als dé nozzle die bemanningscomfort met prestatie koppelt in zijn specifieke operationele segment. “We hebben zijn profiel ontworpen voor een optimale verhouding tussen laag toerental en stuwkracht, zowel voor- als achteruit”, licht Vogelaar toe. Omdat dit het best werkt bij lage tot medium vaarsnelheden, wordt dit model straalbuis vooral toegepast in de binnenvaart, Stan Tug (slepers), duwboten en sleephopperzuigers.

DMC’s Optima straalbuizen hebben voor baggerschepen, Stan Tugs en binnenvaartschepen meestal een L/D-verhouding van 0,5 (Lengte = 0,5 x Diameter). Bij duwboten is de L/D 0,6. De twee kleine record-breaking straalbuizen hebben L/D 0.4 om het comfort aan boord van het jacht te waarborgen bij de ietwat hogere vaarsnelheid van elf knopen (ca. 20 km/u).
Net als elke andere DMC straalbuis, hebben ook deze twee aparte engineering gehad. Vogelaar: Daarbij worden de ontwerpdetails getoetst en zo nodig specifiek aangepast voor het bewuste schip voor een optimale werking. Dat gebeurt op de centrale engineeringafdeling van Damen Marine Components in Hardinxveld-Giessendam. Vogelaar: “Geen twee schepen zijn gelijk, zelfs al hebben ze exact dezelfde afmetingen.”

Meer… Damen 

Share this article

Follow Maritiem Nieuws.nl

Carrière>

Events>

<< Oct 2019 >>
MTWTFSS
30 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3
Geen evenementen Geen evenementen